torsdag, juni 28, 2012

Det ska sjutton till att vara kvinna

Livet är spännande minsann. Det händer saker hela tiden, men nu har jag semester och det betyder ganska mycket stiltje här på bloggen. Jag försöker i varje fall.... ;-) men man tar ju inte semester från sina känslor och sitt engagemang.

Ta exemplet Annika Lantz. En begåvad och kaxig kvinna som tar för sig. Vad blir resultatet? Jo, hon blir utmobbad och utfrusen. Det har gått så långt att hon väljer att lämna sitt eget radioprogram, och det är inte första gången hon är utsatt. Läs mer här. Hur ofta händer inte detta??? Kvinnor tvingas på det ena eller andra sättet att ge upp medan män klättrar vidare, skyddade av sina manliga, "naturliga" och patriarkala nätverk. Man mår illa. Jag mår SPECIELLT illa när jag läser detta samtidigt som jag knaprar i mig min halvårslånga ranson av antidepressiv medicin.

Det ska sjutton till att vara engagerad, ha idéer och vara kvinna. Man måste vara stark som en oxe och kunna arbeta som en häst, och när man lyckas så används det emot en. Det är en rutten situation våra unga kvinnor möts av när de är på väg ut i livet, men vi måste alla hjälpas åt att förändra eländet. De patriarkala värderingarna som genomsyrar vårt samhälle ska synliggöras och elimineras. Inte förrän vi har nått fram till verklig rättvisa kan vi vara nöjda.

Eller hur?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hennes chef kan ju vara en kvinna? I så fall är det inte patriarkat utan matriarkat som är problemet. Dessutom tycker jag att AL är dålig med för mycket flams.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Du fattar visst inte riktigt, BG. Det är patriarkala värderingar som ligger bakom, inte enskilda män eller kvinnor.

Det gäller alltså att tänka lite större och lite längre än vad du gör.