fredag, maj 16, 2014

Behov av förändring, eller?

OK, here we go again: Stadieindelade timplaner på gång.

Skolorna, den verksamhet som Björklund som utbildningsminister har som sitt eget fögderi, ska inte längre få "trixa bort" elevernas undervisningstid. Är det Björklunds bild av den svenska skolan? Hur ofta händer detta, att skolor, rektorer och lärare, av ren illvilja försvårar elevernas väg till måluppfyllelse genom att vara så kreativa med tiden i skolan att elevernas behov glöms bort? Och varför händer detta i så fall?

Men det är sannolikt inte intressant att ställa sådana frågor. Det är bättre att göra som vanligt, nämligen konstatera att det var bättre förr och göra som man gjorde då, och under tiden så utvecklas omvärlden, tekniken förfinas och tar över alltmer av vår vardag, människor avkrävs helt nya kompetenser och kraven på självständighet, kritiskt tänkande och kreativitet höjs oavbrutet. Men skolan ska vara som den var förr. Fyra timmar matematik i veckan. Amen.

När ska vi ha en skola som sätter framtiden i fokus? När ska vi på allvar fatta att det enda man kan säga om dagen som idag är är att den aldrig kommer igen, och det gör inte gårdagen heller? När ska skolan möta elevernas behov och inte politikernas maktbegär? När ska eleverna få en skola för dem?

Aldrig, om detta får fortsätta. Att FP och borgerligheten tycker att det som nu sker är bra förvånar inte, men när motståndarna är pinsamt tysta så får vi ju inte ens en debatt. Hur ska vi då få en förändring?

Inga kommentarer: