söndag, mars 02, 2014

Musical på Byteatern Kalmar länsteater. Se den!


Gårdagens premiär på Byteatern Kalmar länsteater, Musical av Line Mørkeby, översatt och regisserad av en av våra nya teaterchefer Daniel Rylander, var en mäktig upplevelse. Det var nära till skratt, men lika ofta satt ångesten i vägen. Hur mycket kunde man inte känna igen sig i denna skruvade historia, framförd i en lika sluten som öppen kloss mitt i teatersalongen. Missa den inte! Under mars spelas den i Kalmar för skolelever dagtid men även för allmänheten kvällstid. Sedan går den ut på turné. Oavsett om du är vuxen eller ungdom, eller bådadera, upplev den!

Upplev hur den till synes perfekta harmonin och värmen döljer ett förtryck utan like, hur glättigheten speglar en stor dos rädsla och hur det okända och friska stämplas som sjukt och inkräktande i idyllen. Se den dominerande majoriteten kväva minoritetens vilja. Hör hur ropet efter frihet, acceptans och kärlek tystas under stövlarnas tramp med självgodhet och bojor. När rutinerna och den fyrkantiga tillvaron börjar få lite sneda hörn och oregelbundna streck så hotas nämligen grundvalen för familjens tillvaro. Då kopplas förtrycket på, den här gången utan bomull emellan.

Jag darrade. Jag kände så otroligt väl igen mig från andra miljöer. Min familj har aldrig fungerat på det viset, men jag har vistats på andra håll där nya tankar, nya förmågor och nya idéer effektivt och brutalt ignoreras, förlöjligas och förhånas. Det är inte enkelt att bryta sig loss, det vet både Lone och jag, men det är nödvändigt om man inte ska förlora sig själv i det glättiga och förljugna.

Sektmentalitet finns inte enbart i religiösa sammanhang. Det finns världsliga sekter också. Det är från den sidan av världen som jag har mina värsta erfarenheter. När verksamheten beskrivs utåt som perfekt, dra öronen åt dig. Mycket talar nämligen för att det då är en Musical-familj du har framför dig, en familj där man sjunger sånger, sätter sig i ringen och tar varann i hand men samtidigt skapar sig ett eget helvete, åtminstone för den som inte fogar in sig till 100%. Som sagt, se den. Sällan har jag sett en föreställning som gett mig mer än denna.

Och så är jag samtidigt så glad över den anda av fräschör som svävade i salongen. Byteatern skapades som nytänkande. Det är inte alltid lätt att bevara en sådan etikett. Även det nytänkande riskerar att stagnera. Exempelvis, bara för att man var radikal i sin uppfattning 1970 så betyder det inte att man är det nu år 2014 också, om vi nu talar utifrån ett individuellt perspektiv. Detsamma kan gälla en institution. Igår såg jag ett nytt sätt att uttrycka sig, ett sätt som i många avseenden kändes betydligt MER Byteatern än mycket annat jag har sett under årens lopp. Fräschören är tillbaka, i ny skepnad. Teatern ska beröra och föra dialog med sin samtid. Den processen är igång!

TACK ALLA INBLANDADE! Det var en fantastisk kväll!

Inga kommentarer: