söndag, januari 13, 2013

Hela livet igenom


Hela livet igenom söker vi dig
men du finns inte där där vi letar febrilt
Hela livet igenom irrar vi kring
för att finna den frid som beskrivits för oss

Vi söker dig förgäves i mystik och spiritism
för mörkrets makter sprider inget ljus
Vi söker dig i droger och i flummig eskapism
men vaknar upp med frågor utan svar

Vi söker dig i böcker och med mänskligt intellekt
men märker att vi når ju aldrig fram
Vi söker dig i rymden och i stora mikroskop
vi ser ditt verk men aldrig ser vi dig

Vi söker dig i regler, i förbud och sträng moral
och tror att du vill ha vår asketism
Vi söker dig i kyrkan, i extas och ritual
i verksamhet och andlig nostalgi

Men du finns mitt ibland oss nu liksom förr
fast vi aldrig törs tro att det kan vara sant
Och du har faktiskt lovat vara hos oss
hela livet igenom i evighet
(Tomas Hagenfors)

En text från "long time ago" som jag just nu av okänd anledning har gått och nynnat på i flera dagar. I det här mångdimensionella livet vi lever så tror jag att det betyder något, så jag delar helt enkelt med mig :-) Lite julbudskap är det ju, men av det eviga slaget. Vi kan, som de tre männen från Österlandet söka efter en kung med hjälp av en stjärna. För dem tog det tretton dagar att hitta rätt. För oss andra kan det ta hela livet, men vi har ju löfte om en evighet, så lite tid kan det ju få ta....

Inga kommentarer: