måndag, mars 19, 2012

Är det för svårt?

Varje gång som någon mot mig ler
känns det som all kyla smälter ner
Är varje vänligt ord som talas på vår jord ett frö som gror?
Jag ser det i min fantasi: 
Vilken värld det ska bli!

Om alla kunde tala samma språk
om alla kunde vandra samma stråk
mot ett gemensamt mål, vid horisontens rand jag ser ett land
där varje man och kvinna är fri.
Vilken värld det ska bli!

En värld där alla människor varje dag omsluts av en vänlig famn
Där människor på hopplöshetens hav kan finna en tryggad hamn

Jag har ett hopp som bor djupt inom mig
att en dag har allting ändrat sig
Allt hat och våld som fanns av kärlek övervanns en gång, nånstans
En värld där allt är harmoni.
Vilken värld det ska bli!

Jag både tror och vet att detta hopp ska bli en verklighet
som du och jag får leva i.
Vilken värld det ska bli!
En värld där allt är harmoni
Vilken värld det ska bli!

(Per-Erik Hallin)


Några tankar på vägen hem genom Djurängsbackarna idag i strålande solsken och ilsken nordanvind fick mig att börja nynna på den här sången. Ja, jag tror och vet att vi kommer till en ny värld, men vi har fått i uppdrag att göra den här världen så rättvis, så vacker och så god vi kan redan idag. Kanske ska man börja med sig själv, eller är det för svårt?

1 kommentar:

Anonym sa...

Att börja med sig själv är ju det enda vi kan göra. Ibland är det svårt. Det sprids som ringarna på vattnet om vi blir inspirerade av varann