fredag, februari 27, 2009

Och ändå...

Igår såg vi sista delen av Knutbyserien. Det retar mig att den sändes otextad. Skäms TV4!

Hur som helst, det skrämmer mig att den förkunnelse som vi hörde från Knutby på intet sätt var ny för mig. Jag har hört den förr. Jag har hört den otaliga gånger, från predikstolar i när och fjärran, på lägervistelser och hemma i vardagen, och jag vet att vi var många som tog den till oss. Ett kvinnoföraktande och kvinnofientligt synsätt och en människofientlig förkunnelse parades med en många gånger farlig uppmaning till blind tilltro till ledaren. Idag undrar jag vad jag tänkte på.

Och ändå älskar jag Honom och tror på Honom. Visst är det förunderligt? Det människor gör är mänskligt, det Gud gör är gudomligt. Låt oss komma ihåg det och undvika fler Knutby.

Inga kommentarer: