måndag, april 02, 2018

Segla vidare!


Om lite drygt en vecka håller Byteatern Kalmar Länsteater årsmöte inför 2018. Det blir sedvanliga årsmötesförhandlingar med bland annat redovisning av verksamheten 2017 och val av föreningens funktionärer. Jag har varit ordförande sedan årsmötet 2013. Det har blivit fem händelserika år. Nu väljer jag, efter många och långa funderingar, att inte kandidera igen.
Teatern har under de gångna åren utvecklats på en rad områden. Jag är mycket stolt över vad jag har fått vara med om att uppnå tillsammans med våra drivna ledare. Bygget av en ny teater är i full fart (dock på en annan plats än den vi såg framför oss när jag tillträdde 2013 men det kommer att bli bra ändå att vara granne med universitetsområdet) och de offentliga anslagen från Landstinget i Kalmar län har uppräknats helt i enlighet med den utvecklingsplan vi har jobbat fram. Det är en rejäl samhällelig satsning på länsteatern som vi ser, och min förhoppning är att teatern ska kunna utnyttja den satsningen på allra bästa sätt genom att utföra sitt uppdrag med ännu högre kvalitet än idag. Prioriteringen måste ligga på den pedagogiska verksamheten samt på att nå barn och ungdomar och ge dem tillgång till högkvalitativ scenkonst som vidgar deras horisonter i flera perspektiv. Om man håller siktet inställt på framtiden och om man beaktar den kontext som man måste verka i så kan teatern expandera, utvecklas och blomstra på nya och oanade sätt. Om det är jag övertygad.
Men, nu lämnar jag alltså teatern och mina förhoppningar kommer inte längre att ha någon betydelse. Nu blir det andra som får ta över. Manegen är sannerligen krattad för framgång om vi ser på förutsättningarna!
För min del känns det  helt rätt att kliva av nu. Jag har i själva verket inte så stora möjligheter att göra på annat sätt. Det kommer att krävas en hel del arbete framöver med den nystart som ett nytt hus och ökade anslag medför, och tiden till det känner jag att jag inte har tillgång till. Med heltidsarbete, studier som jag verkligen vill genomföra och en kraschad axel som kräver operation och lång rehabilitering så måste jag prioritera det som kan ge mig ett fungerande liv.
Jag ser tillbaka på fem omväxlande, utvecklande och lärorika år i Byteaterns styrelse. Det är en jämförelsevis ganska lång period på en sådan post. Jag brukar sätta en ära i att inte växa fast på stolar och positioner, och den traditionen ser jag ingen anledning att svika nu.
Hej då Byteatern Kalmar Länsteater! Segla vidare mot okända mål i trygg förvissning om att framtiden ligger framför skonäsan och inte bakom klacken!

Inga kommentarer: