lördag, oktober 24, 2015

Julkalender 2003

Maken och jag sitter och diskuterar skådespelare. Jag hävdar med bestämdhet att en av skådespelarna från en av sommarteatrarna på Krusenstiernska också spelade Håkan Bråkans pappa i julkalendern med samma namn. Maken tittar oförstående på mig och hävdar att det var Peter Haber, men det vet jag ju förstås att det inte var. Han spelade däremot pappa Rudolf i Sunes jul mot Carina Lidbom som mamma Karin.  "Ja", säger maken, "jag sa ju det."

Efter lite letande så hittar jag dock Per Svensson. Han spelade pappan i julkalendern från 2003, en kalender som fick utstå en del kritik, bland annat på grund av att just pappan hävdade att det var bra att vara feminist och att han försökte lära sina barn att julen firas till minne av Jesu födelse. En anmälare hänvisade till att Jesus enligt bevis föddes en helt annan tid på året. Tja, vad ska man säga? Typ: Det finns orsaker till att det finns vuxenskor med kardborrknäppning.

Hur som helst, maken hade inget som helst minne av Håkan Bråkan som julkalender. Det föranledde frågan: "Vad gjorde jag 2003?" Eftersom vi inte hade träffats då och knappt kände till varandra så tolkade jag frågan generellt och svarade "Du satt i landstingsfullmäktige". Ett ganska rimligt svar i sammanhanget tyckte jag.

Men svaret från andra sidan bort kom blixtsnabbt: "Det gjorde jag väl inte varje dag??? Och om jag nu gjorde det, varför reagerade jag inte över att det bara var jag som satt där???"

Ridå. Man har inte roligare än man gör sig. Och en sak till, det är nog dags att plocka fram kardborrskorna igen.

Inga kommentarer: