onsdag, maj 01, 2013

Våren är här....

Igår var det Valborgsmässoafton. Själv firade jag den på Värsnäs tillsammans med Friluftsfrämjandet, naturnörden Pav Johnsson som vårtalade och mina härliga körkompisar i Vox Communis.


"Längtan till landet" och andra vårsånger klingade nere vid strandkanten där väldigt många människor hade samlats för att hälsa våren välkommen och se det flytande bålet tändas. Visst var det kallt, men gemenskapen värmer!


Nu sjöng vi i ärlighetens namn inte bara vårsånger. Vi pressade in "Joshua fit the battle of Jericho" också, mest för att påminna om att vi kan faktiskt påverka saker och ting själva också, inte bara se på när naturen förändrar sig. Hur mycket tid lägger vi inte på att oja oss över att vädret inte är fint nog eller att våren är för sen? Istället kan vi se till att göra vintern varm och trevlig på mänskligt vis, genom att exempelvis behandla varandra med värme och visa varandra kärlek. Varför lägga energi på fel saker när vi kan välja att göra något gott? Se på Josua. Han handlade envist, utan våld men enligt instruktionerna, och till slut rämnade Jerikos murar. Han nådde målet.

Och nu HAR våren kommit. Idag är det första maj. Solen skiner från en klarblå himmel och grillarna plockas fram på gårdarna. Det har varit en annorlunda första maj för min del, inte helt oangenäm, men av ett nytt slag. Jag lär få anledning att vänja mig vid sådana framöver, och det är ingen fara, det klarar jag. "Visst gör det ont när knoppar brister " men jag föredrar ändå att ha öppna ögon och klar blick framför att gå sovande och skumögd hela livet. 

Ha en trevlig maj allihop där ute!

Inga kommentarer: