fredag, maj 20, 2011

Trångt i skamvrån, men hoppet måste vi vårda!

Visst sjutton satsar man på fel häst ibland? Misstag händer väl alla?

Jodå, så är det, men en del misstag är lite värre än andra. Just nu tycker jag att det börjar bli lite trångt där i skamvrån. Egmont förlag står där med sin muterade Nej till asyl-Bamse, ett riksbekant veckobrev med erotiskt laddad bilaga står också där och nu börjar kön växa. SD kvalar än en gång in och tränger sig före i kön genom att i dagens EU-nämnd hävda att vi inte ska bry oss om huruvida Ryssland angriper och ockuperar sina grannar eller ej. Plötsligt blev SD Rysslands egen vapendragare, vilket i sig är en liten kullerbytta så där i förbifarten. Kungen har slarvat igen och avancerar framåt. Regeringens FAS 3-reform gör att tonåriga sommarjobbare tjänar mer än arbetslösa vuxna med försörjningsansvar och samma regerings arbetslinje och utförsäkring ställer än en gång tusentals människor utanför trygghetssystemen. Gymnasieskolan avvecklar sina estetiska ämnen och krymper möjligheterna för ungdomar att utvecklas och uttrycka sig. Det är kontraproduktivt, Björklund. Som sagt, det börjar bli trångt i kön till skamvrån.

Jag hoppas att vi inte ska behöva se en person stå i kön i alla fall, och det är lilla fröken Demokrati. Henne ska vi vårda, ge näring och se till att hon växer. Det gör vi bland annat med öppenhet, utvecklad kommunikation, respekt och uppriktig strävan att skapa ett gott samhälle tillsammans med alla goda krafter som vill medverka. Satsar vi istället på hemlighetsmakeri, tystnad, härskartekniker och självupptagenhet så driver vi henne in i raden av misslyckanden och felval. Till slut, när man har fråntagit henne hennes möjligheter, kan man utan några större protester byta ut henne mot herr Effektiv Diktatur. Det vill inte jag. Den utvecklingen fruktar jag.

Det är inte en sådan utveckling jag vill se, speciellt inte nu när våren står i full blom och naturen exploderar. Då vill jag känna hopp och tro på en ljus framtid. Jag hoppas att vi är många som delar den förhoppningen och som vill vara med i det arbetet!

Inga kommentarer: