måndag, oktober 09, 2006

Jag mår så gott!


Ja, det har varit tyst på bloggen oförskämt länge. Förklaringarna är två: Bröllop och hosta. Jag låg hemma nästan hela förra veckan och hade en ganska hög dos av oro inför lördagen, om man nu ska uttrycka sig försiktigt. Det vore väl så typiskt att man skulle ligga på sin egen bröllopsdag?

Men nu blev det inte så, tack och lov. Lördagen kom och trots en hel del hosta blev det en sanslöst underbar dag. Champagne hos frissan redan kl 10 på förmiddagen medan regnet öste ner, fotografering utomhus kl 1430 (Tack Gunnar!) i solskenet (!) och en vigsel som undertecknad snyftade sig igenom. Det var den goe liberalen som var nervös inför kyrkan och som trodde at han skulle gråta hejdlöst, men det var jag som stod för den delen av underhållningen. Den känsla som infann sig när kyrkdörrarna slog upp, Leijons Festmusik började ljuda från orgelläktaren och vi tog sats för att gå in i kyrkan är obeskrivlig. Hela kyrkan var fylld av vänliga och glada ansikten. Ja, tack gode Gud för alla vänner, alla nära och kära! Och speciellt tack till Mattias som vigde oss, Boel som spelade piano och orgel, Linn, Anette och Mikael som sjöng, Peppe som spelade trumpet, Ingrid och Lennart som läste bibeltexter och Sonia som läste dikt. Emmy, Sofie och Fredrik delade ut program och Dörby församling smyckade kyrkan. Tack allesammans! Ni gjorde vår vigselakt till ett minne som kommer att värma oss länge!

Sen var det fest i Falkenbergsskolans matsal. Allt avlöpte till full belåtenhet. Anders visade sig vara en hejare på att vara toastmaster, Leif och Åke agerade husband med den äran och många höll varma goa tal och sjöng specialskrivna sånger. Vi kommer att tacka var och en i särskild ordning! Mest synd var det nog om Mikaela och Janne som spelade brudvalsen. Hur lätt var det att spela till vårt stapplande på dansgolvet? Jag varnade goe liberalen för just detta inslag, men han framhärdade och menade att utan brudvals blev det inget riktigt bröllop. Jag undrar om hans söndertrampade tår förlåter honom för denna styvnackade inställning...

Sedan kom en natt av sömnlöshet efter denna fantastiska dag. Ja, dra nu inga förhastade slutsatser ;-) Jag hostade hela natten. Hela natten. Det ledde till att goe liberalen, min pappa, Emmy, Sofie, Fredrik och Jimmy fick sköta städningen av matsalen utan att jag hjälpte till. Jag satt istället hemma med ett snurrigt huvud och hostade och gäspade. Ja, tänk att den goe liberalen redan den första dagen av sitt nya äktenskap fick uppleva en hustru som bara satt ner medan det fanns miljoner saker att göra. Snacka om felköp..... Men jag kommer igen och ska återgälda skadan när jag är frisk igen! Jag hoppas att det blir snart. Tills dess får jag dricka honungsvatten och äta hostmedicin. Kul diet :-(

Men det gör inget i det stora hela. Det var ett underbart bröllop och det värmer oss länge. Kolla gärna in bröllopstårtan på bilden (fotograf Evert Olsson) så förstår ni att vi fick mat och sötsaker som täcker behoven för lång tid framöver. Och kärleken, den blir fortfarande bara större. Jag mår så gott!

12 kommentarer:

tomasrj sa...

Krya på dig Birgitta. Och tack för i lördags. Du och Pierre kan inte vara något annat än helnöjda!

Tur att ni övertalade mig att komma
:-)

Birgitta Axelsson Edström sa...

Ibland kan jag vara oerhört envis... Tack för att du var med och förgyllde vår dag!
Ännu en dag i sängen väntar. Det börjar bli en aning enahanda att ligga där.
Kram på dig!

Nicke Grozdanovski sa...

Jag önskar dig och Pierre en massa lyckönskningar från mig och hela vänsterpartiet i Emmaboda :-)

Pierre Edström sa...

Tack så mycket Nicke. Gillar er vänsterpartister mer och mer måste jag säga ;-)

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tack Nicke! Ja, vi vänsterpartister är trevliga. Det är du ett bra exempel på. Hälsa alla i Emmaboda vänstern!

Bertil Dahl sa i sitt tal i lördags apropå värvningsförsök att Pierre skulle bli en bra vänsterpartist men att jag skulle bli en mycket dålig folkpartist. Det ligger nåt i det! ;-)

tomasrj sa...

Undrar om Pierre känner att snaran börjar dras åt... ;-)

Pierre Edström sa...

Ska möjligtvis vara att slipsen satt åt lite i lördags. :-p

Mats sa...

Grattis..
I efterhand så här.
Jag sympatiserade med bruden och låg nedbäddad och tyckte synd om mig.
Grattis igen.

Anonym sa...

Grattis Birgitta och Pierre
Mikael Nilsson Emmaboda

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tack Mats och Mikael! Vi går nog fortfarande kring i nåt slags glädjerus... utom när hostan blir för påträngande... Tack!

Anonym sa...

Grattis....Ni är så fina på korten.
så roligt att ni hittat varandra.
Är övertygad om att er framtid blir både spännande och lycklig.
En stor kram till er båda från
Agneta Lindvall

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tack Agneta! Det är gott att ha så många goa vänner!