måndag, november 07, 2016

Gången helg och kommande

Allhelgonahelgen har passerat i regn och rusk. Vi pyntade gravarna så gott det gick och tände ljus, men frågan är väl om lågorna överlevde vätan och vinden. Det spelar kanske inte så stor roll egentligen. Vädret rår vi inte på, men minnena finns kvar ändå. Bilderna nedan är från i fredags. I lördags lade vi till fler ljus, men vädret var så dåligt att det inte gick att fånga det hela på bild med enkla mobilkameror.
Här vilar mormor Edla och morfar
Gustav sedan 1977 respektive 1992.

Här vilar mamma Ingrid och
pappa Rolf sedan våren 2016.
I natt har jag drömt om pappa, som jag gör så ofta. Den här gången kom han tillbaka till oss, men vi visste inte vart han skulle bo. Vi har ju sålt hans hus, och han var förvånad men över det höga priset vi fick. Mest frågor kom ju förstås om verkstaden med alla verktyg, och han föreföll ganska nöjd med arrangemanget att de kom till nytta i huset hos de nya ägarna. Jag försökte berätta nyheten att pappa var tillbaka för min bästa kompis, men hon var helt uppslukad av den nya motordrivna kontorsstolen hon hade köpt så jag fick aldrig fram budskapet. Kanske lika bra det. Det var ju ändå inte sant. Det insåg jag ju när jag vaknade i morse. Mamma och pappa har det bra där de är, men min saknad är stor. Jag försöker lära mig leva med den.

Igår sjöng vi med kören i Två Systrars kapell, och det var desto roligare. Aldrig trodde jag väl att jag skulle leda en kyrkokör som blev kompad av elbas, banjo och fiol, men så blev det. Det var helt enkelt jättekul och svängigt värre! Det blev inte mindre kul av att låten (Helgonen av Bengt Johansson) är något av det allra bästa jag har hört ifråga om att förklara vitsen med de människoöden som kallas helgon. Att sedan få avsluta körens avdelning med en rungande Amen-gospel tillsammans med hela församlingen blev pricken över i-et denna annars regniga och grå Alla själars dag-förmiddag.

Nästa stora helg är advent och sedan kommer julen igen. Det känns nära i tid just idag och extra inspirerande när marken utanför är täckt av vacker snö. Jag sitter här hemma och letar låtar till de tillfällena. Jag har fått några riktigt lovande napp! Vi utlovar musik fylld av glädje och förundran till dessa tillfällen, och vem vet om inte banjon kommer fram igen!

Inga kommentarer: