söndag, februari 09, 2014

"Så går en helg ifrån vårt liv"...

"Så går en helg ifrån vårt liv....." för att travestera Jonas Gardell. Det har varit sköna och avkopplande dagar, fyllda av samvaro med goe maken och andra aktiviteter men ändå med tid till eftertanke och reflektion. Och så borde vi förstås städat lite också, men det får ske en annan dag. Varför förstöra en helg med sådant borgerligt tjafs? ;-)

Livet är inte alltid så där himla självklart. Olika val ska göras, och man måste noga tänka sig för. Det handlar om att väga perspektiv mot varann och att känna efter hur det verkligen känns därinne, där närmast hjärtat där känslor inte kan förvanskas eller maskeras. En sten som ligger och skaver där känns i det långa loppet till och med värre än en vass sten i kängan. Kan man så ska man välja bort den, och det är vad jag har gjort. Samarbete måste nämligen bygga på ömsesidigt förtroende. Finns inte den förutsättningen så är det bättre att lämna sin plats och gå därifrån innan någon blir skadad på allvar. Jag hoppas på förståelse för det vägvalet. Man måste försöka ta hand om sig själv så gott det går och lära sig säga nej när det inte känns helt OK.

I förmiddags var jag dock i kyrkan och fick förmånen att spela mer än vanligt. Det var en fin gudstjänst på temat "Du är älskad". Man känner sig inte alltid älskad, det är helt sant. Lika sant är dock att vi är älskade varje dag och varje sekund av Skaparen själv, även när vi inte förtjänar det och även när det känns som om vi är helt ensamma. Det är värdefullt. Förstår vi HUR värdefullt egentligen?

Gud är stor. Det är något åtminstone jag bär med mig, långt större än människor och långt större än mig själv. Därför blir jag inte så rädd för nya impulser och influenser. Jag tror att Gud kan använda dem också. Den kursen jag nu har inlett vid Umeå universitet handlar om hinduism och buddhism, två religioner som jag aldrig har varit attraherad av men som jag vet har influerat västvärlden kanske på fler sätt än vi tror, till exempel kulturellt, socialt och medicinskt. Till och med vårt sätt att möblera våra hem och våra matvanor har blivit påverkade. Och vet ni, jag tror att Gud verkar där också! När jag börjar höra farhågorna om att mindfulness och stresshantering skulle störa vår relation med Gud så slår jag därför lite bakut. Gud är så ofantligt mycket större än så! Och jag vet, efter att ha gått igenom en kur med KBT och medicinering mot utmattningsdepression, att Gud kan använda de flesta tillgängliga verktyg när det gäller att bära de älskade barnen genom de svårigheter som de kan hamna i. Tack och lov!

Nu väntar en ny arbetsvecka, med nya spännande utmaningar. Den börjar med ett inte alltför angenämt besök på Folktandvården i Berga centrum i morgon förmiddag. Personalen där är fantastisk, men ändå så vill man därifrån fortast möjligt... Men jag vet att även om det är obehagligt en kort stund så är det något jag mår bättre av i det långa perspektivet. Då är det lättare att stå ut. Dessutom finns ju bedövning, något som funkar alldeles för utmärkt på mig och som därför sitter i under resten av dagen om jag har otur. Försök alltså inte prata med mig i morgon. Att skriva går nog bra, men artikulationen rent vokalt lär jag få problem med, bllörrbbb....

Sov gott älskade vänner! Även om inte människor alltid älskar er så gör Gud det!

2 kommentarer:

Thore Berggren sa...

Ja, så är det. Och det skulle inte förvåna mig om han har en alldeles särskild plats i sitt ofantliga hjärta för dig - en av hans bästa nutida apostlar.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tack Thore.... men min plats är nog lika stor som alla andras. Vi befinner oss allra längst in i hjärtat allihop, omslutna på alla sidor. Det är en underbar tanke!