måndag, februari 10, 2014

Idrott och kultur - Utveckling och hälsa



Rent spel och ärlighet är en förutsättning för tävlande på lika villkor. Det innebär att hålla sig inom ramarna för överenskommelser och en god etik och moral. Att verka mot fusk, doping och en osund ekonomi, mot mobbning, trakasserier och våld såväl på som utanför idrottsarenan.

Ovanstående rader är hämtade ur den svenska idrottsrörelsens idéprogram "Idrotten vill" antaget av Riksidrottsförbundets stämma år 2009. Idrotten stödjer utveckling i flera avseenden, i fysisk, psykisk, social och kulturell mening. Idrotten är, om den hanteras på ett klokt sätt, ett av de livsviktiga kitten som håller samman vårt samhälle. Den är en central del av vårt kulturarv, och den utgör en mycket viktig aktör i arbetet med att forma ett hållbart samhälle. Inom idrotten lär man sig hur man beter sig gentemot andra, vad fair play är och hur min egen utveckling och mina prestationer kan bygga upp inte bara mig själv utan även andra. Idrottsrörelsen är en viktig informell plantskola för ansvarstagande barn, unga och vuxna och den är såväl bred som stor. Vi har idrotten att tacka för mycket.

Därför är det viktigt att samhället fortsätter att stödja idrotten på bred front. Det handlar om att ge unga människor chans till en meningsfull fritid och en sund hälsa och om att skapa förutsättningar för ett aktivt liv och för fysisk aktivitet allt efter de olika förutsättningar de har. Det handlar också om att som ledare inspirera vidare och att vara en förebild inte bara när det gäller fysisk aktivitet och prestationer i sportsammanhang utan även i moralisk mening.

Precis som idrotten ska stödjas så måste vi ge samhälleligt stöd till kulturaktiviteter. De är precis lika viktiga och utgör också garanter för ett hållbart samhälle, men de får tillgång till samhälleligt stöd i betydligt mindre omfattning än idrotten. Det vet vi ju alla. Kulturen ger människor möjlighet till utveckling på bred front, bättre möjligheter att förstå både omvärlden och sig själva bättre samt ett rikare språk att uttrycka sig med och som hjälper till att förstå andra på ett djupare plan. Inte minst ger kulturupplevelser och kulturella uttryck mer hållbara människor. Det är värt en hel del i det stora samhällsbyggnadsprojektet, liksom i det lilla som mer handlar om att bygga fungerande individer. Kultur är mänsklig utveckling.

Alla arenor passar inte alla. Alla arenor är inte välkomnande för alla. När det gäller kultur och idrott kan var och en av oss välja det som passar oss bäst och stödja det vi själva vill med vårt eget engagemang. Det kanske inte spelar så stor roll VAR vi finns, huvudsaken är att vi bidrar NÅNSTANS där vi känner oss hemma, där vi kan göra nytta och där vi är välkomna. Det är nog den reflektion som jag vill göra här och nu. Efter flera års kamp i sammanhang där kraften har sugits ur mig så länge och så grundligt att jag faktiskt till slut kraschade, så måste jag undvika miljöer som riskerar att bära liknande kännetecken. Utan hälsa i det egna livet är det svårt att stödja andras hälsosamma utveckling. Jag hoppas på förståelse för det ställningstagandet. 

Alltså, jag verkar hellre där jag mår bra än där jag inte gör det. När magkänslan säger ifrån så är det bäst att lyssna. DET har jag äntligen lärt mig, men ingen blir gladare än jag om även andra miljöer blomstrar helt utan min inblandning. Ja tack till mångfald, men kränkningar, mobbning, översitteri och trakasserier är delar av det mellanmänskliga spelet som jag INTE vill vara i närheten av. Jag hoppas även att andra slipper, för sådant ska vi helt enkelt inte HA bland oss. Vi är ju människor allihop, älskade som vi är, och bör behandla varandra därefter.


Inga kommentarer: