tisdag, juni 05, 2012

Aftonpsalm

Låt mig spänna bönens vinge
Himlen är så hög i kväll
Friden svävar över jorden
viskande vid varje tjäll


Bortom skogen, bortom bergen
upp mot aftonskyn det hörs
som ett stilla sus av vingar
som av längtan uppåt förs


I Betania när kvällen
bringar doft från ros och slån
vill i afton tyst jag möta
timmermannens store son


Mästare, jag ser dig komma
outsägligt rik och skön!
Får jag röra vid din mantel
med mitt hjärtas tysta bön?

Pälle Näver fångade i sin Aftonpsalm det magiska ögonblicket när kvällen öppnar sinnena. Är det inte vackert? Är det inte så där vi vill känna de ljumma sommarkvällarna när allt kommer nära och man fylls av tacksamhet över livet?

Jo, det är det. Tack Eva-Lena Svanberg och kören i Dörby kyrka i söndags kväll som påminde mig om den här underbara sången som också jag sjöng för länge sedan.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Birgitta!

Jag såg din blogg nu och att du citerat Pälle Nävers Aftonpsalm: Den är mycket fin och får du möjlighet så är du välkommen till Stenberga i sommar då vi kör teaterföreställningen "Dä ä som dä ä" om Pälle Näver. Jag spelar själv Pälles svärfar.
Jag vill också tipsa dig om att det finns en vers till som egentligen är vers 4:
"Djupt jag böja vill min panna
för ditt höga majestät,
ej med bävan men i kärlek,
vill jag lyss till dina fjät."
Det är Tomas Bodström som har tonsatt just denna dikt som har valt att utesluta den 4:e versen av någon anledning och därför så fattas den ofta.

Hälsningar Sigge Ahnstedt

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tack Sigge för tipset och upplysningen!

Unknown sa...

God kväll!
I seniorkören Hesa röster i Linköping sjunger vi Aftonpsalm och ska framföra den i Sya vägkyrka den 25 juli. Enligt notbladet har Håkan Stahre gjort musiken. Det är väl en annan melodi än den som ovan anges vara komponerad av Tomas Bodström, för det finns flera tonsättningar enligt internet. Vi har inte heller vers 4, så jag ska tipsa körledaren om den. Finns det någon ljudfil på nätet?
Hälsningar
Anna-Karin Lindström

Birgitta Axelsson Edström sa...

Hej! Vad roligt att ni sjunger den vackra texten! Jag har inte hittat någon ljudfil, men jag tror att det är Arne Lundmark som har gjort arrangemanget och det bör vara Cantio förlag. Lycka till!