tisdag, februari 01, 2011

Teknikens under?

Den ultimata lyckan verkar vara att få en ny mobil. Det ska förstås inte vara en vanlig mobil, dvs en sån som jag har (en Nokia som man ringer och skickar sms med) utan det ska vara en iPhone eller en HTC-android som man gör precis allt annat med. Har du ingen ficklampa, använd mobilen. Har du ingen radio, använd mobilen. Har du ingen plånbok, använd mobilen. Och har du inget att göra, använd mobilen. Typ.

Goe liberalen har en sån där androidhistoria. Den förra mobilen föll bokstavligt talat sönder och man kunde inte längre skriva bokstaven t med den, så det var verkligen dags att byta. Nu har han fått en med någon form av ofrivillig snabbskrift. Det ställer till det ibland, som idag vid lunchtid.

Jag fick ett sms som fick mig att läsa ut följande: "Jag ska äta lunch på en kvart och sen köpa en laddad av ett barn". Va???!!!

I själva verket skulle han meddela: "Vi ses på Kvasten (affärshus mitt i stan) och äter och sen behöver jag gå till Baronen (ett annat affärshus i stan) och köpa en ny laddare."

Att kommunicera med nya media är inte alltid så självklart, men man lär sig väl med tiden, såväl att skriva som att tyda meddelandena. Ja, du sköna nya värld och teknikens sköna under som man alltid kan lita på ;-)

Inga kommentarer: