lördag, juli 04, 2009

Lugn, bara lugn

Gårdagens Barometern bjöd på en liten överraskning. Tydligen vill Reinfeldt regera tillsammans med folk på allra yttersta vänsterextremflanken. Det är helt nytt för mig, men visst vet jag att det finns de som tycker att De sk nya moderaterna har gått lite väl långt åt vänster. Det tycker inte jag. Det är samma gamla höger fast numera är de inlindade i en lite annorlunda retorik, för syns skull. Klyftorna växer, utslagningen ökar, folk som inte har jobb får skylla sig själva och ungdomar som inte klarar skolan med högsta betyg är dömda på livstid. Det kallar jag höger, väldigt mycket höger. Det är bara att se på resultaten av politiken, bortom retoriken och de färggranna pamfletterna.

Hur som helst, Barometern uppmanar moderaterna, som en reaktion på socialdemokraten Mona Sahlins bedyranden om att "aldrig regera tillsammans med SD", att säga detsamma om "kommunister och före detta kommunister".

Jag kan lugna Barometern. Jag, som befinner mig inom den demokratiska vänstern och som aldrig har tillhört något annat parti, tänker inte bjuda in Reinfeldt med anhang till ett regeringssamarbete. Det finns liksom inte på kartan för någon av oss. Så ta det bara lugnt. Er rädsla för det egna partiet får ni ta upp internt.

Men tack för upplysningen. Inte visste jag att missnöjet var så stort att frågan ens är aktuell. He he.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, den dag vänsterpartiet samarbetar med moderaterna lämnar jag vänstern på livstid! :-)

(http://www.tobbelindqvist.blogg.se)

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tjena Tobias! Du kommer inte att vara den enda. Men det ska vi väl inte behöva uppleva, eller hur? Full fart åt vänster :-)

Anonym sa...

Nejdu, det hoppas jag verkligen! samarbete med S, Mp osv är en sak - men inte moderaterna. Fast det kommer knappast ske heller. :)