tisdag, juli 24, 2018

När klokheten har försvunnit...

Det är varmt ute och det är varmt inne. Just idag är vår balkong en liten oas.Det är varmt där också, tro inte annat, men det är skuggigt och den lilla vind som finns blåser åt rätt håll, dvs rakt in på balkongen. Det gör att man kan vara här. Man kan äta här, man kan dricka här, man kan läsa här, man kan lösa korsord här och man kan skriva här. Om man orkar. Jag orkar bara lite i taget.

Men arg och orolig kan jag bli så det flödar över (och förmodligen äter även det energi i mängder). Jag funderar en hel del på läget i vårt land, ett vackert och rikt land med en trygghet, en demokratisk tradition och en välfärd som får de flesta andra länder på vår jord att se på oss med avund. Ändå kan var femte röstberättigad tänka sig att rösta på SD, partiet som bor i en offerkofta och som äter godtrogna människor som går på deras tjafs om eländet i Sverige och den etniske svenskens (ja, det är klart att det är en HAN det handlar om) överlägsenhet som lördagsgodis. SD är inget vanligt parti. SD bygger sin politik på en brun ideologi. Väljare som lägger sin röst på SD agerar antingen historielöst eller helt medvetet. Oavsett vilket så stödjer de denna bruna rasistiska ideologi. Det är inget försvar att hävda att demokratiska partier har misskött sig. Det rätta och bästa i ett sådant läge är att engagera sig FÖR demokratin, det sämsta är att rösta EMOT den, men det ser illa ut i dagsläget i den frågan. När Tyskland föll i nazismens händer så var läget ett annat. Tyskland var hårt drabbat av första världskrigets efterdyningar. Det var reell kris i landet, en kris som drabbade många. En tredjedel av väljarna röstade på Hitler, två tredjedelar gjorde det inte. Ändå fick han makten, och facit på den utvecklingen har vi alla tillgång till. Budskapet var öppet och klart, judarna och de andra oönskade individerna med oönskad kvalitet och ursprung skulle bort och tyskarna skulle erövra världen. Man lyckades nästan med det första. Det andra ledde till ett historiskt magplask och världen tänkte: Aldrig mer. Ändå står vi i Sverige där vi gör idag med en växande historielös och faktaresistent nazism både i och utanför riksdagen. Var femte svensk stödjer det läget. Pinsamt är bara förnamnet, skrämmande såväl på dagarna som på nätterna är efternamnet. Tyskarna levde åtminstone under stor press och under urusla förhållanden. Vi här i Sverige väljer att tro på skrämselpropaganda och fake news mot bättre vetande. Skämmes, ta mig sjutton. Jösses vad vi har förlorat på folkbildningsområdet...

Då är det kanske inte så konstigt att det sedan igår rådande totalförbudet mot att göra upp eld, grilla i utegrill och använda stormkök rör upp känslorna hos folk som inte tänker längre än näsan räcker. På en camping i Oskarshamns kommun kräver gäster enligt SR P4 Kalmar pengarna tillbaka av campingens ägare för att de inte får grilla. Alltså, vad är det för fel på folk? Den lokala blå tidningen har rubriken ”Det här kan hända om du bryter mot eldningsörbudet” och glömmer att nämna att det kan börja brinna i skog och mark samt i byggnader och ägnar sig istället åt på vilka grunder man kan åka fast. Och när en riksdagsman från vårt län menar att förbudet är hotande mot människors självbestämmande och kan ses som en del i någon form av planekonomisk strategi med syfte att fördumma vuxet folk, då går man ju nästan bananas. Tanken går till förmynderi, och något sådant vill vi inte ha när det gäller vuxna som bör veta hur man beter sig ändå. Moderaterna, som är det parti han företräder, brukar väl snarare tycka att det är bra med lag och ordning??? Men OK, om det här ska vara logiskt så kan vi slänga vår lagstiftning i sjön. Folk, eller åtminstone vuxet folk, borde väl fatta av sig själva att de inte kan stjäla, misshandla, mörda eller spränga byggnader i luften? Hade han otur när han tänkte nu, eller har han inte tänkt färdigt eller inte tänkt alls? Suck.

Detta pekar en del på nivån i den pågående valrörelsen. Det är viktigare att synas och höras än att ha något vettigt att säga. En av våra lokala politiker från det (S)tora partiet syntes igår på sociala media med frågan till läsarna om vilka kläder han skulle ha på sig i sin nästa lilla reklamjingle. Han undrade inte vilka frågor som var viktiga, vad människor är intresserade av eller vilka problemområden som behöver åtgärdas. Han ville ha hjälp att klä på sig. Allvarligt, är det en god idé att lämna ansvaret för en stor del av den kommunala välfärdsverksamheten till någon som inte kan välja kläder själv?

Ja, jag erkänner en viss ilska. Den kan vara framkallad och förstärkt av värmen och torkan. Det är verkligen ett väderläge jag avskyr å det grövsta. En annan viktig orsak är troligen min personliga situation med en kvaddad axelled som hindrar mig från en massa i tillvaron som man annars tar för givet. Jag kan inte simma och inte klättra i badstegar och det är ett äventyr att få på sig en baddräkt. Alltså blir det inga bad. Jag kan varken cykla eller köra bil. Ska jag nånstans får jag gå eller ta bussen. Det första alternativet är vidrigt i värmen ty det är ju aldrig skugga överallt där man går uran solen bränner obarmhärtigt. På nätterna är det stört omöjligt att sova och jag ligger vaken flera timmar i taget. Jag måste träna i gymmet på ortopedkliniken två gånger i veckan och göra träningsprogram hemmavid tre gånger om dagen. Ändå går det så gräsligt sakta med förbättringen, och det tär på humöret.Ja, jag veeeet att det ska ta tid. Det är ändå svårt att acceptera när det är så mycket jag vill och behöver göra. Men, jag har inte tappat omdömet i varje fall. Jag tänker aldrig aldrig aldrig att vara tyst när dumheten visar sig eller haka på tåget med handelsresande som tävlar om att vara mest korkade som drar över vårt land. Jag hoppas att vi är många som tänke så, för tillsammans är vi starka, tillsammans kan vi komplettera och stärka varandra och tillsammans kan vi göra skillnad!

Inga kommentarer: