måndag, juni 29, 2015

Framåt!

Jag tog en titt i Kalmar kommuns budgetdokument för 2016. Det antogs nu i mitten av juni och det är den första vårbudget på mycket länge som jag inte har varit med om att anta. I höstas, närmare bestämt i december, antogs ju budgeten för 2015, och inte heller den gången var jag med på beslutande plats. Jag var tacksam då. Jag är minst lika tacksam idag. Varken 2015 eller 2016 års budgetdokument innehåller tillräckligt med satsningar och prioriteringar som jag anser är nödvändiga. Verkligheten har liksom hunnit ifatt mig, även om det tagit tid att acceptera det. Diskrepansen mellan verklighet och politisk strategi gör sig som allra mest påmind just i budgettider och överträffas enbart av det som sker i valrörelsetider. Det vill inte säga lite, alltså. Ibland känner jag mig förflyttad till världarna i Orwells 1984 eller Boyes Kallocain, och det är sannerligen inga behagliga tids- och kulturresor.

Hur som helst, allt är inte så illa. Det finns en och annan passus som jag gillar mycket (alltså kanske inte alla formuleringar, men slutklämmen i alla fall), till exempel den här:

Kulturcentrum
Ett rikt och aktivt kulturliv är en mycket viktig del i utvecklingen av vår kommun och region och även en viktig konkurrensfaktor när människor väljer bostadsort. Ett kulturcentrum och ett kulturkvarter/ kulturstråk är inte bara ett lyft för vårt eget kulturliv utan en viktig del i Kalmars fortsatta utveckling.

Kommunfullmäktige beslutade i maj 2014 att godkänna förslaget till det fortsatta arbetet med ett Kulturcentrum vid Tullslätten. Målsättningen är att en byggstart ska kunna ske 2016/2017. Arbetet pågår.

Det är goda intentioner, om än inte att betrakta som nyheter. Projektet har ju varit igång väldigt länge, och behovet är och blir, om möjligt, än mer akut. På sommaren händer det en himla massa i Kalmar, och det är jag och många andra glada för, men vi behöver kultur året om, och hela livet igenom. Ett kulturcentrum, med kulturskola för barn och ungdomar, länsteaterverksamhet för alla åldrar och arenor som kan brukas för många olika kultur- och konstuttryck utgör den mötesplats som kan driva på och utveckla de kreativa processerna. Nu ser vi framåt, med Kulturcentrum som ett redskap för en bättre och ljusare verklighet!


Inga kommentarer: