måndag, december 15, 2014

Villapriser i mittens rike

Äntligen kommer då en tågpendel att fungera mellan Smedby och Kalmar! Stationen invigdes igår. Vilka vinster det hade inneburit för mig om detta hade blivit verklighet när jag som ensamstående mamma bodde i Smedby och jobbade inne i stan! Det hade förkortat restiden och sparat miljön avsevärt, åtminstone vintertid när jag inte cyklade. Jag hade sluppit ta bilen, något som var nödvändigt för att hinna hem och hämta på dagis och fritidshem i tid. Än bor det folk i Smedby, så jag är glad för deras skull. Hoppas att många utnyttjar möjligheten!

Men igår, när pendelstationen invigdes, så var det inte lättare livspussel och omtanke om miljön som var det viktigaste. Enligt tidningen Östra Småland så handlar det istället om något helt annat. Den stora vinsten med pendeltåg till och från Smedby är nämligen enligt det socialdemokratiska kommunalrådet att villapriserna stiger. I Malmö gnuggar mäklarfirmorna handflatorna i förtjusning när nya stadsdelar med tågtrafik planeras, och likadant ska det vara i Kalmar. DET är viktigt.

Och det kommer från en socialdemokrat... Jag som i min enfald trodde att politik och samhällsbygge handlade om att skapa hållbara miljöer där människor kan få hög livskvalitet har än en gång fått lära mig att det enda som betyder något är pengar i den egna plånboken. Som en liten parentes: Under mina 15 år i Smedby bodde jag i lägenhet. Höjda villapriser hade inte gett mig ett dugg, men vem bryr sig om ensamstående mammor? Inte S i Kalmar i varje fall. Tyvärr.

Vart är S på väg? Mot mitten? Det vete sjutton. kanske är det ändå så att Göran Persson har rätt och menar att den utsträckta handen på riksplanet ska gå till Moderaterna istället för till de traditionella mittenpartierna. Mittens rike har man väl redan passerat, åtminstone i Kalmar.

Inga kommentarer: