fredag, februari 25, 2011

Fel beslut

Omsorgsnämnden i Kalmar har dragit ner bemanningen på våra äldreboenden. Alliansen och Socialdemokraterna röstade tillsammans igenom förslaget som ger elva färre helårstjänster på särskilda boenden för dementa och multisjuka äldre.

Detta drabbar människor som har det allra svårast i vårt samhälle. Varför var det så stört omöjligt att sansa diskussionen och försöka komma fram till ett så klokt beslut som möjligt? Jag försökte, men det var bara Miljöpartiets representant som hängde med på vårt förslag. Därmed var loppet kört.

Att begära extra medel från fullmäktige i det läge som omsorgen befinner sig just nu, med mätningar som visar på gigantiska överkostnader i förhållande till standardkostnaden för främst hemtjänsten, är naturligtvis totalt verkningslöst. Det vet ju alla. Ändå vann ett sådant snömosförslag gehör av nämndens majoritet. Det känns inte bra.

Själv sätter jag hederlighet och klokskap högt på agendan. Man ska inte fatta beslut mot bättre vetande, och man ska ha alla papper på bordet när man ska bestämma sig. Därför yrkade jag på återremiss i frågan igår, men fick ingen framgång i nämnden. Det var tydligen viktigare med snabba beslut än med kloka.

Jag hoppas att vi kan ta klokare beslut framöver. Vi har nästan fyra hela år på oss. Jag hoppas på tydligare och livfullare debatter, deltagande demokrati och vilja till öppenhet. Än har jag inte gett upp. Men de särskilda boendena, de som bor där, deras anhöriga och den personal som sliter hårt för att ge äldre en värdig tillvaro får betala ett högt pris för att gårdagens nämnd fattade fel beslut. Det sörjer jag över.

Inga kommentarer: