måndag, augusti 30, 2010

Biskopsval

Idag sker biskopsvalet i Växjö stift. Får någon av de fem kandidaterna mer än 50% av rösterna är det hela klart, i annat fall blir det en andra valomgång i oktober mellan de två kandidater som fått flest röster.

Jag är inte elektor och har ingen möjlighet att rösta, men jag hoppas att valet kan leda till enighet och gemensamt fokus för de kommande åren. Det behövs. Det är hög tid att kyrkan får möjlighet att arbeta med sitt huvuduppdrag istället för att slitas sönder av interna konflikter.

Jag har fått nog av sidospår som Toblerone och Alfons Åberg-karisma i andra väl kända sammanhang, där debatt och diskussion har lämnat den seriösa arenan för länge sedan. Kyrkan ska inte trampa i såna pinsamma fotsteg. Vi ska göra det möjligt för evangelium att spridas, och inte slå varann i ansiktet.

Lycka till, Växjö stift! Vi står på samma sida, för framtiden och för människan.

4 kommentarer:

valresultatet sa...

Din politiska åsikt är säker, med ditt engagemang gör din röst hörd på

http://www.valresultatet.se

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Jag tror att det blev rätt person som vann det valet! Jag hoppas kunna säga att rätt vann även efter nästa val...

Birgitta Axelsson Edström sa...

Jag tror också att det var helt rätt, och vi måste tro på seger den 19 också. Två flygbladsrundor idag, fler blir det resten av veckan. Man måste ju göra det man kan :-)

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Jag hoppas verkligen att tryckeriet snart är klara med våra flygblad...