måndag, oktober 26, 2009

Stolt ägare till miljöbil

Idag skriver Barometern i sin papperstidning att det inte finns en enda miljöbil i Kalmars kommunstyrelseledamöters ägo, trots alla fina ord om att man ska vara miljömedveten.

Men bland oss politiska sekreterare omsätts ord i handling! I alla fall gör jag det. Jag är sedan i maj förra året stolt ägare till en söt liten Citroën C1. Den är miljöklassad och drar 0,46 liter per mil, men för det mesta drar den ingenting eftersom jag cyklar. Den har just passerat 500 mil och jag har fortfarande inte riktigt lärt mig på vilken sida tanklocket sitter. Goe liberalen, som kör en etanol-SAAB, tycker inte ens att den är en bil. Han kallar den Hjälmen och hävdar med bestämdhet att vi inte får köra med den när vi ska på hockeymatch för då kommer dom att undra vilket lag vi är med i och trycka in oss i omklädningsrummet istället för upp på läktaren.

Men miljöbil är den i alla fall :-)

2 kommentarer:

Mats sa...

Jag tycker det låter som en fin bil, tar gärna en demonstrationstur någon gång.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Ja, den ÄR fin men kanske lite trång i baksätet förstås. Den får dock full pott i stil- och estetikpoäng :-)

Du får höra av dig när du är i stan så får vi se om Hjälmen är ute samtidigt så att du kan få en provtur :-)