tisdag, april 01, 2008

Händelser första april

Idag är det första april. Min gula bil fyller exakt tio år idag. Tio år och knappt 9000 mil har vi dragits med varandra. Det är gammal god vänskap. Den har alltid varit snäll, pigg och snabb med undantag av en enda period då jag fick lägga 4300 på byte av lambda-sond och lite annat småplock. Sist var det bromsbyten, men det får man ju räkna med på en bil med sådan aktningsvärd ålder. Men ordspråket har den inte riktigt tagit in. Nu vet jag att Gammal kärlek rostar. Fast jag kallar det patina istället. Grattis lille bilen på tioårsdagen!!

Första april brukar präglas av skämt. En del är dock mindre lyckade. Miljöpartiets landstingsråd har skämtat genom att lova en löneförhöjning på 10 % till landstingets lågavlönade grupper. Det var synnerligen klumpigt och okänsligt. Man får hoppas att det här misstaget leder till någon form av erfarenhet som kan minska det dåliga omdömet i framtiden. Det här var nämligen för pinsamt. Mer lyckat var skämtet som dottern blev utsatt för genom att pojkvännen skickade ett fejkat mail från filosofiläraren där hon blev ombedd att delta i ett seminarium i övermorgon. Det låg annars inte på schemat förrän om två veckor. Jag trodde ungen skulle bli tokig och gå i bitar. Sånt kallar jag uppfinningsrikedom! Och hon tål det. :-)

Kvällens sångövning med glada Vox Communis gick i vårsångernas tecken: Vintern rasat ut, Glad såsom fågeln, Vårvindar friska... Vi klarade också nästan ut Vilken värld det ska bli, en underbar text på en tacksam melodi. Kom gärna och lyssna lördagen den 26 april då vi ska sjunga på Giraffen i samarbete med Röda Korset! Håll utkik efter anslag!

Inga kommentarer: