tisdag, maj 08, 2007

"Elevdemokrati: Nej tack!"

Så var vardagen tillbaka på Falkenbergsskolan i Kalmar. Klasserna går till sina lektioner, ingen är frånvarande och äggen på administrationsfasaden är borttorkade. Och återigen råder friden, lugnet och trevnaden i denna lilla idyll. ELLER?

Nej, det där är förstås inte sant. Eleverna fick idag veta att fortsatt strejkande skulle leda till förkortat sommarlov och att de inte på något sätt kunde påverka situationen i skolan. Omorganisationen ska genomföras, punkt slut. Rektor har talat.

Jag har själv arbetat som skolledare. Jag vet att det är svårt, och jag vet att det blir fel ibland hur man än gör. Det som händer här är emellertid något helt annat. Elevernas reaktioner pekar på något katastrofalt, nämligen att INGEN LYSSNAR. Och när man försöker skrika så högt att det till och med hörs i media så blir man BESTRAFFAD. Frustration är bara förnamnet på vad som uppstår vid såna tillfällen, och frustration kan leda till nästan vad som helst. Igår var det äggkastning och skanderade avgångsuppmaningar. Vad blir det i morgon?

Några elever sa i dagens tidning att det inte är bara dämpad stämning på skolan idag. Eleverna känner sig "kuvade". Usch. Man ryser utefter ryggraden. Någon kanske säger att elever SKA kuvas. Det är fel. Någon kanske menar att det här ligger helt i linje med de hårda tagens nya skolpolitik efter major Björklunds pipa. Det stämmer nog. I vilket fall som helst är det vidrigt. Riktigt vidrigt, hör ni skolledning! Nu har ni en rejäl utmaning framför er, nämligen att bygga upp ett fungerande klimat på skolan igen grundat på ömsesidigt förtroende och ömsesidig respekt. Tillåt mig att tvivla på att ni lyckas. Kanske är det dags för en plan B?

4 kommentarer:

Mats sa...

Skilj på klara regler i skolan och hot om bestraffningar.
Jag tycker det verkar vara en rektor som inte ska vara rektor. Grunden i en fungerande verksamher är kommunikation och den saknas nog här tror jag. Elever brukar vara tåliga så det har nog gått långt.
Ett fall där någon vill vara chef/ledare, men tyvärr inte har kompetens för det. Du kan studera hur många år som helst men har du ingen fallenhet för chefskap så blir det inte bra.

Pierre Edström sa...

Man kanske inte ska blanda in Jan Björklund i Falkenbergsskolans verksamhet. Situationen där har nog skapats oavsett skolministerns vara eller icke vara. En skolledning har ungefär samma roll som en lagledare i fotboll. Han/hon ska få gruppen att fungera. Personen ska samtidigt ha förmågan att entusiasmera och skapa en god stämning. Fackkunskaper är egentligen mindre viktiga eftersom den pedagogiska förmågan ska finnas hos personalen. Kolla många av idrittens stora ledare. De har aldrig varit några stora stjärnor som spelare men har just förmågan att leda en grupp.

Pierre Edström sa...

Jaja rödstrumpan innan du säger nåt. Det heter idrott. Är för snabb med avtryckarfingret ibland ;-).

Birgitta Axelsson Edström sa...

Ja, problemen på Falkenberg har funnits längre tid än major Björklund har suttit på sin taburett, det är sant, men det finns en del likheter mellan hanteringen av det här problemet och den nya skolpolitiken. Eexempelvis handlar det om att annat än eleverna sätts i centrum.

Lagledning, skolledning och pedagogiskt arbete är inte enkelt, men om man inte "tycker om sina pojkar" som klassföreståndaren i filmen "Hets" gör till skillnad från Caligula som är hatad både som person och som lärare, så finns inga som helst förutsättningar att lyckas.