måndag, april 30, 2007

Felaktig information om första maj

Någon dåligt informerad tidningsräv har spridit falska uppgifter i Barometern. För tydlighetens skull:

Vänsterpartiet ställer INTE in sitt första maj-firande i Kalmar.

Vi har aldrig tänkt att ha något första maj-firande i Kalmar 2007. Vi var i Kalmar 2006, och kommer, om allt blir som det brukar vara, att tåga i Kalmar igen år 2010. Fram till dess finns vi på andra platser i länet, precis som vi har gjort tidigare år mellan valen. I år finns vi, som sagt, i Hultsfred.

Det vore synnerligen korkat att förlägga Vänsterpartiets första maj-tåg i Kalmar i år när partiordföranden talar vid arbetarrörelsens samlade tåg i Hultsfred. Det borde väl alla begripa.

Det finns fler som inte begriper, men då gäller det vikten av enhet vid en manifestation som denna. Det socialdemokratiska kommunalrådet i Hultsfred borde skämmas. Han har varit annonserad som andretalare vid morgondagens firande, men han drar sig ur i protest mot Ohly. Kom han på det nu i elfte timmen??? Är det en samlad demonstration så är det. Det är min åsikt. Tydligen svider det för mycket i sosseskinnet att Vänsterpartiets partiordförande kommer till Hultsfred medan s-ledaren Sahlin kommer till Kalmar. Eller är det möjligen så att det är roligare att åka till Kalmar och sola sig i Sahlin-glansen än att jobba själv på hemmaplan? I så fall lär han bli besviken. Om jag får lämna en liten profetia så tror jag att Sahlin-solen nog bara räcker till Kalmarkollegerna. Jag tror inte de delar med sig till kusinerna från landet om de inte måste. Pyttsan, Bergman.

5 kommentarer:

Thoralf A sa...

Bo Bergman visar återigen att han sätter demokratin högt och avstår att marschera med kommunisten Lars Ohly. Tack Bosse!

Anonym sa...

Jag har aldrig träffat Bergman men jag har träffat Ohly han var den ende som hörsammade inbjudan när samhall i Emmaboda hotades av nedläggning han kom dit lyssnade på folket och talade så folk begrep det är det som oroar Bergman kanske ja Demokrati och Thoralf i samma mening känns fel så fel tror inte Bergman uppskattar det heller.

Nicke Grozdanovski sa...

Jag tycker Bergman sköter detta väldigt illa och han sviker inte bara oss utan även hela samarrangemanget i Hultsfred.Att sen Thor-Alf hyllar Bergman visar vilka som gynnas av denna splittring som Bo Bergman ger sken av.

Mats sa...

Det är viktigt att man kan ha olika åsikter, även om man står på samma sida.
Jag tycker på ett sätt att Bergman gör det bra, har han däremot åtagit sig någon uppgift i Hultsfred inder 1 Maj så ska han fullfölja.
Som alla vet så har jag själv inte så mycket till övers för just Ohly men skulle mycket väl kunna tänka mig att marschera med honom.
Jag har ingen möjlighet att åka till Hultsfred men marscherar med er i tanken.
Och självklart ska vi har mer invandring, det behöver Sverige. Där är jag och Ohly överens.

tomasrj sa...

Mmm Birgitta, det var ungefär så där som jag upplevde det också, att Bergman vill hitta ett svepskäl för att slippa bruksfolket i Hultsfred och kunna åka till stora Kalmar och träffa Sahlin.

Med vänsterns goda rykte i Hultsfred kommer Bo Bergman att vara den stora förloraren. Klumpigt!

Och när det gäller vänsterpartiets förstamajdemonstration och där stod "traditionsenligt brukar gå till Skällby" så blev jag misstänksam.