måndag, mars 26, 2007

Stulen tid, fullmäktige, fader Persson och lokal debatt

Nu har det gått upp för mig varför jag är så trött. EU-anpassningen har återigen stulit en timme från min tid. Sommartiden stör mig något så in i vassen! Gäsp...

Och just ikväll är det fullmäktigesammanträde. Det bådar inget vidare gott när man är urtrött redan FÖRE sammanträdet. Hur ska det då bli när man är där? Kanske tar det inte riktigt hela kvällen ändå. Det är bara tre interpellationer och inga frågor, åtminstone inte ännu, och själva föredragningslistan ser inte oöverstiglig ut. Låt oss hålla tummarna! Fyraminutersgräns och tvåminutersgräs kanske kan visa sig vara användbara verktyg för att begränsa det onödiga kringsnackandet och istället koncentrera diskussionen på sådant som är viktigt.

Ingen har väl undgått Ordförande Persson på tv. Jag har dock bara sett ett enda avsnitt (nr tre i ordningen) men jag måste säga att jag häpnar över det bristande omdömet. Hur i all världen tänker man när man producerar sån smörja? Och vem tror man att man är när man låter sina dagboksanteckningar (för det är ju vad man kan jämföra intervjuerna med) publiceras i folks vardagsrum bara några veckor efter att man har avgått som partiledare? Nej, det här är höjden. Det är väl en sak om det skulle släppas efter 25 år, men nu är det ju bara pinsamt för alla inblandade och mest för Persson själv. Undrar om han inser det.

Här hemma diskuteras handelsstrategi och uteblivna löner till de kinesiska byggnadsarbetarna. Det förvånar mig inte ett dug att det blir debatt kring just de frågorna, för de är ju inte direkt lätta att hantera, men de är ändå möjliga att lösa. Själv skulle jag dock hellre vilja diskutera lite grundläggande arbetsformer i ankdammen ty det skulle sannerligen behövas, men intresset för det verkar vara knappt ljummet. Suck.

Inga kommentarer: