onsdag, juni 13, 2018

Just igår...

Det är inte roligt att inte kunna använda kroppen som man vill, ha ont, sova illa och gå sjukskriven så här länge. Man hamnar liksom utanför verkligheten ganska snabbt. När det dessutom har varit så väldigt varmt så länge och jag under många veckor var tvungen att ha ett extremt värmealstrande bandage runt kroppen så blev det rent plågsamt att gå ut och prata med grannarna och få den lilla aningen social kontakt som gick att få under dagarna. Sedan jag blev av med det förbandet så blev det genast lättare på den fronten. Annars är ju en möjlighet att få kontakt med folk under bassängträningen två gånger i veckan, men eftersom jag inte vågar ha hörapparaterna i öronen medan vi är i vattnet så blir det svårt att kommunicera där för mig. Lite tjattrande blir det ändå i omklädningsrummet oss olycksfåglar emellan. Vi har alla trauman med axelleder i olika skeden att bearbeta och det känns faktiskt bra att få höra att det känns eländigt för de allra flesta i början men att det går framåt om än sakta och med myrsteg för de flesta. Senast jag var där, i måndags förmiddag, fick jag för första gången träna med lite redskap (flytande bollar). Det är ett litet steg framåt och det är nog så viktigt. Det var jobbigt, men det var roligt.

Igår var det en riktigt bra dag. Den började med att jag fick ett meddelande på min Messengerapp. Den nyfunna vännen K från västra Småland skrev:"Hej Birgitta! Önskar dig gott mod för just den här dagen. Kram K.." Jag blev glad och tackade för hälsningen. Sedan gick dagen i ett positivt tecken. Skillnaden blev påtaglig. Just igår kände jag mig ganska tillfreds. Just igår kunde jag ana livsluft och livslust. Just igår blev jag buren av andra armar än mina egna. Just igår...

Jag hoppas att det kan hålla i sig ett tag. Vad jag vet är dock att den här goa människans tankar och förböner verkligen hjälpte. Tänk vad det kan betyda att vi bryr oss om varandra och delar våra tankar med Gud! Det fungerar!

Men tröttheten består så klart, och visst gör det ont fortfarande, men ändå. Just igår kanske det vände. Just igår...

Inga kommentarer: