torsdag, maj 17, 2018

Rapport torsdag

Idag har jorden blivit lite rikare. En liten, eller i själva verket ganska stor, Anton har sett dagens ljus i Luleå som tredje barn till min systerson. Vi gläds åt tillskottet som vägde sina modiga fem kilo redan från början 😃

Det var dags att hålla koll på kyrkogården idag också, och just idag så kunde jag alltså berätta att vår familj växer. ”Släkten följa släktens gång” sjunger man på många begravningar i psalm 297. Det var de orden som bar mig genom vandringen mellan de två gravarna jag har ansvar för, dels den där mormor och morfar ligger sedan 1977 respektive 1992, dels den där mamma och pappa har fått sin sista vila tillsammans genom två vita exakt likadana urnor som sänktes ner på samma gång i juni 2016.



Livet går vidare, denna gång genom en gosse som får ett av sina namn efter just pappa. Han ler nog stolt i sin himmel och tänker att det är en präktig pojk som får ett av de tre rejäla svenska namn som han själv fick. Det var nämligen precis så prästen uttryckte sig när pappa skulle döpas:"Rolf Arnold Bertil, det var tre rejäla svenska namn!"

Idag har det blåst ordentligt från norr. Jag har njutit! Även om jag frös som en hund på promenaden hem från kyrkogården så njöt jag av att det gick att andas. Svettig under förbandet blev jag i och för sig ändå när jag väl kom inomhus, men tillståndet var långt bättre än dagarna som förflutit. Det kan behövas en kväll som denna då man ska följa fyra svettiga kvartsfinaler i hockey varav en just nu är gastkramande med en ställning på 4-4 mellan två lag som gott och väl borde kunna vara i final båda två. Goe liberalen missar en stor del av dramatiken då han just nu sitter mötesordförande på vår bostadsrättsförenings årsstämma. Där bjuds på god mat och dryck sedan, så det är i och för sig inget dåligt alternativ. För mig är det dock mindre attraktivt. Med axellåsande förband och ömmande axel så undviker jag gärna större folksamlingar och dessutom lämnar mitt bordsskick en hel del i övrigt att önska för tillfället. Det får bli hockey vid teven i ensamt majestät istället tillsammans med lite god ost eller nåt åt det hållet.

Jag hoppas att natten kommer att innebära lite mer sammanhängande sömn. Kanske kan den uppfriskande promenaden i blåsten idag bidra till det. Jag hoppas.... precis som jag hoppas att Ryssland snor till sig en semifinalplats i kvartsfinalen som just nu slutade lika efter ordinarie speltid 👍🏻

Just det ja, jag ska inte glömma: Grattis Norge på er nationaldag! Någon kvartsfinal i hockey blev det inte för er del, men väl en nationaldag som jag vet betyder mycket. Ni har ju andra nationalsporter att glänsa i än just hockey.
Uppdatering: Hockeyn gick tyvärr åt skogen och Kanada gick vidare på övertidsmål. Skit också... Nu håller vi tummarna för Tre Kronor lite senare till kvällen!

Inga kommentarer: