tisdag, januari 24, 2017

Verklighet och drömmar ännu en gång

Det händer mycket nu, inte bara i mitt liv. På andra sidan Atlanten har en av historiens mest oförutsägbara figurer installerats som president för världens enda kvarvarande supermakt. Vad som blir följden av det kan vi omöjligt säga. Det enda vi kan säga med säkerhet är att osäkerheten har vuxit. Mycket tyder också på att kvinnors mänskliga rättigheter kommer att beskäras. Det är allvarligt och hotar det mänskliga samhället. Vår fysiska miljö kommer inte heller undan oskadd. Medan kompetenta människor vill rädda jorden undan fossilbränslen och vatten- och luftförgiftning vill Trump tvärtom skapa möjligheter för att producera och konsumera ännu mer olja och kol. "Make America great again" lär tydligen strategin heta. Vem vet, USA kanske blir ett vackert lik i sina skönhets- och storhetssträvanden. Ljuspunkterna i det allmänna mörkret är de folkliga uppror och demonstrationer som har kommit till stånd. Det inger hopp om en framtid trots allt!

Apropå mörker: Anna Kinberg Batra och M öppnar dörren till SD. C och L stänger den. Om jag får säga vad jag tror så är detta dödsstöten för Alliansen. Efter valet 2018 kommer vi att se att även blockpolitiken är död. Det är inget jag sörjer. Politiken behöver förnyas för att utmaningarna ska kunna hanteras. Annars är risken att både politiken och vår omvärld blir mer och mer enfaldig och smutsbrun. Jag vill se en utveckling åt andra hållet: Mer rosa och mer mångfald! Det behövs MER än någonsin!

I övrigt jobbar jag på med musiken ett litet tag till och med studierna. Religionspedagogik blir det denna gång, och det känns långt mer intressant än den förra kursen som jag avbröt i höstas. Håll tummarna för att jag ska orka hålla ut!

Till hösten är det kyrkoval. Jag kan naturligtvis inte hålla fingrarna borta. Är man engagerad så är man, och jag får nog lov att acceptera det personlighetsdraget (som min terapeut har rekommenderat). Dock har jag bestämt mig för att byta nomineringsgrupp. Det skulle kännas konstigt att gå till val med Vänstern i Svenska Kyrkan (ViSK) när jag har lämnat partiet och inte vill förknippas med höger-vänsterskalan längre. Jag har representerat ViSK i två mandatperioder, men till hösten kommer jag istället att kandidera för Öppen Kyrka. Det är en partipolitiskt obunden grupp som i sitt program lyfter fram behovet av en öppen och lättillgänglig kyrka och som ser mångfald som ett tecken på Guds skapelses rikedom. Läs gärna mer på hemsidan http://oppenkyrka.se/. Det ska bli roligt att samarbeta och kampanja med nya människor för en kyrka som både har ett evighetsperspektiv och som kan verka i tiden nu och här!

Mina drömmar fortsätter... Det ena är konstigare än det andra. Häromnatten skulle jag stänga garageportarna hemma hos mina föräldrar när det kom in en ursinnig kvinna med vidhängande rottweiler på uppfarten och började skälla ut mig för att jag var dum i huvudet som tyckte att vi skulle ha en öppen attityd till invandrare och flyktingar. Hunden höll av allt att döma med med gläfsande käftar. Det hela slutade med att jag satt och fikade med damen (utan hund) men med hennes manliga partner i ett större sällskap. Jag undrade om inte hans skånska dialekt tydde på att han egentligen var från Skåne och undrade vilken principiell skillnad det var mellan hans flytt till Småland och till kärleken å ena sidan och en man från Afrika som flyttar hit av familjeskäl. "Anhöriginvandring som anhöriginvandring" sa jag, och den argumentationen emottogs med skratt och visslingar. Vid bordet satt också ett fd närstående kommunalråd. Jag förklarade, lika högljutt, att jag aldrig kommer att sätta mig på samma politiska sida som han igen. Det är faktiskt ganska frigörande att se hur tydlig man kan vara i skydd av nattsömnen ;-) Sedan gick vi alla och fikade på Fyra Kök på Kvarnholmen. Tyvärr hade man drabbats av strömavbrott inne i hela Kvastengallerian, men det blev ändå gott fika (kanske tack vare att det var gratis) ;) Andra nätter så har jag drömt om tapetsering, spionjakter och lägenhetsbyten. Det är spännande varje kväll att gå och lägga sig, och vet ni: Att drömma är alldeles gratis! Till skillnad från den mardröm som verkligheten håller på att utvecklas till så skadar inte drömmar någon enda, tack och lov.

Ikväll börjar vi öva med Vox Communis igen. Det är en mycket positiv grej som verkligen finns i verkligheten. Vi skapar musik tillsammans och mår gott av det. Jag har sagt det förut: Har du aldrig prövat att sjunga i kör, gör det! Det är en upplevelse du ska unna dig innan du flyttar en trappa upp och får sjunga med änglakören i evigheten!



Inga kommentarer: