torsdag, maj 24, 2012

Trasighet på olika sätt

Man kan tro att jag äter cykelkorgar. Jag förbrukar dem i en avundsvärd takt. Nu är det dags att byta igen. Jag skyller på alla pappershandlingar som jag måste släpa runt på och på datorn som numera dessutom måste medfölja så gott som varje dag. Ner med allt skit i ryggsäcken, och sen ner med ryggsäcken i cykelkorgen. Sen när det är bastuvarmt ute som idag så ska man ju knöla ner jacka/kavaj också eftersom den helt enkelt inte går att ha på sig och cykla i hundra knyck. Det är väl inte så konstigt att korgen ger upp kanske..... Det har den gjort i varje fall. Den hänger på trekvart upptäckte jag i morse, så nu ska jag köpa en ny och hel. Den håller nog åtminstone nästa vecka också. Kanske.

Människor kan också gå sönder. Det gjorde jag för ett tag sedan. Med god hjälp är jag hyggligt ihoplappad nu. Jag ska, eftersom dagens sammanträde blev kortare än jag trodde, passa på att hämta ut sista omgången med antikur på Apoteket (ja, jag väljer det gamla hederliga statliga apoteket!) och hoppas på att jag framåt augusti ska vara hel på riktigt igen. Det är inte riktigt lika enkelt som med en cykelkorg, att man kan köpa sig en ny Birgitta och byta ut den gamla och sen proppa henne full med skit på samma sätt om och om igen. Det är lite mer komplicerade processer än så, och det kostar desto mer, men det får det vara värt. Man har bara ett liv som bekant, det finns inga alternativ, och då gäller det att leva det så gott det går. Ibland behöver man stöd och hjälp, eller rättare sagt, man behöver ALLTID stöd och hjälp, men det finns tider då man behöver lite mer än så. Då ska man ta den chansen. Det är dock tråkigt att det ska behöva kosta en himla massa. Jag klarar det, men det gör inte alla. Man är liksom inte friskare för att man är fattig, det är snarare tvärtom, men medicinkostnader kan bli dryga för att inte säga oöverstigliga för den som har det knapert med intäkterna. Vore det inte bättre att rätta till det missförhållandet istället för att konkurrensutsätta apoteken och sänka krogmomsen förresten? Nähä, inte det. Regeringen tycker att det är bättre att man är rik och frisk än fattig och sjuk, och vem gör inte det? Problemet är ju bara att just den lilla detaljen styr man inte över med riksdagsbeslut..... men man kan väl fortsätta att gå med skygglapparna på sig som borgerlig företrädare, t ex som statsministern, och inbilla sig att det sk utanförskapet minskar och att arbetslösheten sjunker. Det enda roliga med det förfaringssättet är nog den roliga solbrännan alliansfolket skaffar sig nu till sommaren ;-) Jag ska göra vad jag an för att de ska behålla den till nästa val ;-)

Nej, nu ska jag åtgärda mina trasiga delar på bästa möjliga sätt och trampa hemåt. Temperaturen på min arbetsplats är nämligen oroväckande hög efter en dag utan ventilation och öppna fönster, och jag gör mer nytta hemifrån. Ha en fortsatt trevlig dag och glöm inte heja på Loreen till kvällen! Hon lär, av ryktena att döma, också se lite trasig ut....

Inga kommentarer: