lördag, april 16, 2011

Orättvisa svarta rubriker

Det är orättvist här i världen
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/aggressiv-varvning-uppror(2732260).gm

Rädda Barnens unga värvare får kritik pga aggressiv marknadsföring. Jag håller inte med om att det är något otrevligt med dem. Jag passerar dem flera gånger dagligen och har aldrig nånsin blivit illa bemött. De bemöter mig med ett leende och byter några ord, och sen är det inte mer med det.

Däremot blir jag galen på telefon- och mobilförsäljarna. DÄR kan man snacka efterhängsenhet, och det handlar BARA om att sälja så mycket som möjligt. Jag vägrar konsekvent att svara på frågan om vilken operatör jag har. Det har INGEN med att göra. Det är väl lite typiskt att det är en välgörenhetsaktion som får de fula svarta rubrikerna och inte sådan ganska integritetskränkande kommersiell försäljning. Är det verkligen så illa att vi tycker att det är mer OK att kränga mobilabonnemang än att försöka samla in resurser till barn i nöd?

Nej, jag misstänker att det handlar om något annat. Det handlar om ett dåligt samvete som man inte vill kännas vid att man har, och så får ungdomarna klä skott för det. Jag tycker det är orättvist, himla orättvist.

Jag har ett tips: Se till att dela med dig av ditt överflöd (dvs om du har något) lite grann (det behövs så lite, varje slant gör nytta), så ska du se att du inte behöver bli så illa berörd av att de här ungdomarna kontaktar dig. Då kan du kanske till och med känna att de, liksom du, försöker göra något gott.

3 kommentarer:

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Jag har ju aldrig passerat just där, men de finns i Växjö också, och i Malmö för rätt många år sen, och jag får erkänna att jag alltid upplever de som väldigt trevliga.

Basse sa...

Nåja, telefonnasarna har också fått sig en och annan - ytterst välförtjänt - tryckare i media. Bland annat minns jag att en del reagerade på deras agerande under stadsfesten (den folkliga festen i Kalmar centrum dit politiska partier inte var välkomna...).

"Vad ringer du med idag" brukar de ropa efter en. Ibland vänder jag mig om och svarar "en telefon" och går sen vidare.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Ja, men Basse, de har, trots mångårig irritation hos många, inte blivit förstasidans största nyhet plus fått ett helt uppslag på några av de första sidorna i tidningen. Det är mer typen "gnäll på insändarsidan".

Jag brukar för övrigt göra som du, och en och annan gång har jag lekt med tanken att svara "jag ringer inte alls" eller "vad är en mobiltelefon för nåt?" ;-)