måndag, juni 07, 2010

Seriöst och demokratiskt?

Jag inledde den här dagen med ett kommunstyrelsemöte modell mastodont. Som tur är kunde jag avvika vid tolvtiden eftersom jag bara är åhörare, men jag undrar ju förstås hur man tänker när en dagordning sätts samman innehållande många långa informationspunkter och det dessutom läggs till en ytterligare extralång information med gästande föredragande och man fortfarande startar mötet kl 10 på förmiddagen och vill vara klar till lunch. Puh. Så klart att den planen sprack! En liten extra funderare ska man nog ta sig. Hur rättvist är det att behandla seriöst förberedda tjänstemän så när de har planerat för att ge en väl avvägd och uttömmande information? Är det OK att strypa möjligheten till frågor? Är det rimligt att tro att man kan smälta all information när det ena staplas på det andra?

Nej, det är sannerligen inte OK. Då får man faktiskt se till att planera för ett heldagsmöte eller dela upp mötet på flera tillfällen. Ja ja, jag vet att det är svårt med almanackor, men att göra som idag blir ju inte effektivt och det liknar mer en parodi på demokratiska processer än seriöst politiskt arbete.

För seriös är det väl meningen att man ska vara, eller? Och demokratisk? Ja, jag tänkte väl det. Skönt att höra ;-)

1 kommentar:

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Där fick jag svar på vad jag undrade nyss på facebook :) Och Ja, jag håller med dig!