lördag, mars 07, 2009

Kvinnodag, museum, städhjälp och demonstration - en händelserik dag

I morgon är det Internationella kvinnodagen. Med anledning av detta stod vi på stan idag och delade ut flygblad och frågade Kalmarborna om de tycker att det är OK att vi har ojämställda löner i Sverige år 2009. Alla svarade NEJ. Folk i Kalmar är således kloka. Självklart är det uppåt väggarna fel att vi har en orättvis lönesättning. Varför i hela friden ska kön bestämma lön? Ja, säg det. Ändå är det precis så det är. Vi borde skämmas. Och det gör vi.

Sedan var det dags att avtacka Klas Börjesson på Kalmar Konstmuseum. Han invigde sin sista utställning som chef och nu går flyttlasset till Stockholm. Tack Klas för allt du gjort, du som stridit för konsten i Kalmar. Vi har inte alltid tyckt lika, men jag respekterar honom och han respekterar mig. Det är gott. Jag utnämnde honom till manlig amason. Det tycker jag passar. Fast jag undrar ju förstås varför konstföreningens ordförande lyste med sin frånvaro just idag. Ja, jag vet ju inte. Kanske finns det en naturlig förklaring. Kanske inte.

Efter en, åtminstone som det kändes, mycket lång, trög och blötsnööverbelastad cykeltur hem på goe liberalens herrcykel så satte jag igång dumplattan (man kan väl inte kalla en platt skärm för dumburk?) en stund för att värma upp mig lite. Där upplystes jag om det nya FP-förslaget om att ytterligare höja avdragsrätten för hushållsnära tjänster. Det tjänar svensk ekonomi på, sa majoren förnöjt. Jag rös och blev inte ett dugg varmare.

Herre minje. I vilken värld lever han??? Vi har en ekonomisk kris utan like, folk blir varslade och uppsagda i parti och minut och lika ofta blir man utförsäkrad. Regeringen har gjort det så dyrt att vara med i a-kassan att folk har gått ur, och efter det får man inga a-kassepengar heller. Ett av våra stora fackförbund går med på att sänka lönerna för att rädda folk undan arbetslöshet. Och Janne Major talar om att underlätta för barnfamiljer att anlita städhjälp. Ja, det talar för sig självt. Cynism är bara förnamnet. Den som har skall varda givet, den som icke har skall förlora även det han har. Det är bibliskt, men skall nog inte tolkas bokstavligt som grund för en välfärdspolitik värd namnet. Men det tror tydligen Folkpartiet. Hujedamej. Fast de verkar ju inte vilja ha välfärd, i alla fall inte i generell mening. Det är ärligare att säga det då och inte slå in budskapet i rosa papper och guldsnören.

Demonstrationerna i Malmö stördes av autonoma. Jag är inte förvånad, men ledsen. Man ska dock betänka att av de 6000 som samlades för att protestera var det 5800 som gjorde det fredligt och med uppsåtet att just protestera. Resten, ett fåtal, ville nåt annat. Att hävda att man ska sluta protestera mot orättfärdighet pga risken för bråkmakare är samma sak som att säga att man ska sluta spela allsvensk fotboll pga fotbollshuliganer. Det är sorgligt, men vi måste lära oss hantera det. Och vi ska aldrig lägga oss ner och resignera för våldsmakare. Aldrig.

Inga kommentarer: