tisdag, februari 24, 2009

Tankar om SAAB

Förr brukade vi skoja om SAAB i familjen. Min mamma tog körkort i slutet av femtiotalet och när hon skulle köpa sig en egen fyrhjuling (det fanns ju inte så många att låna på den tiden om man så säger) så blev det just en SAAB. Anledningen vet jag inte riktigt. Närmaste konkurrenten var en Fiat 600. Tja, man ska väl inte köpa bil efter charmfaktor (fast det gör jag!), så hon valde förstås rätt. En röd SAAB av 1958 års modell. Tvåtaktare, rattväxel och frihjul :-) Med tiden fick modellen öknamnet Stinkande djungeltrumma. Jag minns varför.

Sen blev det liksom bara SAAB därhemma. EN gång köpte man en Peugeot 204 kombi, men det var nog snarare att betrakta som ett olycksfall i arbetet. Efter några år med den lille fransosen som drabbades av galopperande rost så var det dags för en SAAB igen, en sprillans ny vit 99:a av 1974 års modell. Ingen blev förvånad. Hur som helst, jag är alltså uppvuxen med SAAB. Röda, vita, gråa SAABar. Och en röd Peugeot.

Pappa brukade säga att SAAB betyder Sälj Aset Annars Byt. Alla skrattade, men inte sjutton bytte vi bilmärke för det. Jo till slut, efter en SAAB 90 av 1985 års modell tröttnade föräldrarna. När de hade ägt skrället (kändes som en husvagn utan gardiner att köra) i knappt ett och ett halvt år blev det byte till en modern japanare, en Mitsubishi Colt. Sedan har det blivit både Seat och Volvo, så nu är SAAB-eran avslutad. Fast inte på riktigt. De kastar allt lite lystna blickar på goe liberalens nya tjänstebil ;-)

SAAB väcker minnen. Jag hoppas att märket överlever. Den borgerliga regeringen har väl inte tillräcklig fantasi för att komma på någon verkningsfull åtgärd som skulle kunna få företaget och dess underleverantörer på hållbara fötter igen. Det är så himla trist. Produktionen måste läggas om och man måste ta ansvar för utveckling och miljö. Märket måste tillbaka till den innovationsnivå som fanns en gång, innan det började produceras husvagnar utan gardiner i fyra nyanser av grått. Jag tror att det går, men regeringen håller inte med mig. Kanske finns det andra som har fantasi och kompetens så det räcker. För jag vill slippa förknippa SAAB med uttrycket Staten Anser Andra Bättre. Läget är inte hopplöst, bara förtvivlat.

Inga kommentarer: