fredag, januari 23, 2009

Rubriker

Tidningsrubriker är riktigt roliga. Idag kan vi t ex läsa på Barometerns nätupplaga:
Fler avgångar ska lyfta Kalmarflyg
Tja, det är väl ganska självklart. Skulle avgångarna istället sänka flyget så skulle det vara en större nyhet. Tycker jag. "Flyget satsar på u-båtar". Kul tanke.

I samma nätupplaga läser vi följande:
Tågtrafiken flyter igen
Hur länge sedan var det tågen gick på vatten? Det minns i alla fall inte jag. I min värld är det båtar, skotrar och Jesus som går på vatten, inte tåg.

I Östran, som har en senaste nytt-spalt till höger, läser vi:
Präster vill slippa vigsel
Ja, det tycker jag är en rättighet i ett fritt samhälle. Vill man inte gifta sig så ska man slippa. Det borde gälla alla, även präster.

Eller är det helt enkelt så att det är något jag inte har förstått i dagens nätnyheter??

Så kanske det kan vara. Tro´t eller ej, men jag börjar nog ana det. Kanske är det en och annan som kan lära sig nåt om hur man ska läsa ordentligt för att ha något riktigt hållbart att grunda sina uppfattningar på. Det enkla är inte alltid det sanna och riktiga, förutsatt att man inte har gjort det till en dygd i sin ideologi att "det är tufft att vara dum". (Tack till Joachim på Östran!) Och det har inte jag.

Som sagt.

Inga kommentarer: