måndag, juni 04, 2007

En profil ur tiden

Jag har just fått veta att en av Vänsterpartiets profiler har gått ur tiden. Kjell E Johansson finns inte längre bland oss. Hans engagemang för ett drogfritt samhälle och för barns och ungdomars rätt till en uppväxt utan drogmissbruk kommer vi att minnas länge, liksom hans oerhörda analysförmåga och ideologiska kunnande. Kjell E var en mycket respekterad person i många skilda läger, inte bara hos oss på vänsterkanten.

Jag minns när jag förra året i januari steg på tåget för att åka till Göteborg för att vara med på Vänsterpartiets kongress. Timmen var okristligt tidig och i tågvagnen trängdes vi ombud med mängder av ungdomar i tolvårsåldern som skulle på Gothia Cup i innebandy. Mitt i villervallan satt Kjell E med sin assistent. Jag hälsade som vanligt och frågade om också Kjell skulle till Göteborg för att bevittna partiets ödeskongress. Han svarade, som vanligt med glimten i det oseende ögat: "Nej, jag ska vara domare i Gothia Cup!" Som sagt, Kjell E var aldrig svarslös och inte heller humorlös.

Vi kommer att sakna Kjell E, men är tacksamma för allt han gjorde. Han var ett föredöme på många områden. Våra varma tankar går till hans familj och till hans närmaste.

3 kommentarer:

tomasrj sa...

Fint skrivet Birgitta. Vi har nog alla våra minnen av honom. Jag hade en hel del kontakt med honom förra året i valrörelsen.

Ölandsbladet har skrivit en fin artikel om Kjell E.

Nicke Grozdanovski sa...

Ingen kan ersätta Kjell, men tillsammans ska vi bära hans minne och namn och fortsätta kampen som han har varit frontfigur för

Pierre Edström sa...

Som Birgitta mycket riktigt skrev så hade Kjell E ett mycket gott anseende och var högt respekterad i alla politiska läger. Vi kommer alla att sakna en trevlig människa samt en mycket skicklig och kunnig skribent och debattör.