onsdag, september 27, 2006

Räkning i slutskedet

Så verkar då även landstingets röster vara färdigräknade.

För det första: Inga Sverigedemokrater tog sig in i fullmäktige. Det är en välsignelse.

För det andra: Personkryssen är förbryllande. Jag som aldrig ens har varit i närheten av landstingspolitiken, än mindre bedrivit en kampanj inom området, var på håret att kryssa mig förbi vårt andranamn på listan som har jobbat hur länge som helst med landstinget. Jag tackar förstås för förtroendet, det känns gott, men det var inte speciellt välförtjänt. Vad gäller den goe liberalen som också har jobbat med landstingspolitiken, dock i skuggan av fp-landstingsrådet, så fick han färre kryss än en partikollega som bara har synts i kommunpolitiken. Märkligt och orättvist. Och det reser frågan om vad det är som fäller avgörandet när man röstar. Är det bilderna på stan? Är det ett känt namn? Och hamnar sakpolitik, kompetens och erfarenhet alltmer i bakgrunden? Ja, man kan behöva ställa sig såna frågor på allvar. Annars kommer den rikaste och gulligaste politikern med det mest utbredda nätverket att kamma hem valet nästa år oavsett lämplighet. Eller har det kanske redan hänt? Det vete sjutton. På nån nivå är det säkert så.

För det tredje: Majoritetsförhållandena i landstinget är fortfarande obestämda. Vi väntar med spänning på att miljöpartiet ska välja vilket ben de ska stå på. I ett val blir det, som en av artikelförfattarna i Budbäraren (Evangeliska Fosterlandsstiftelsens tidning) skrev i veckan, "en liten majoritet som vinner över en stor minoritet". Jag hoppas bara att de gröna väljer sida utifrån sakpolitik och ideologi (precis som vi på vänsterkanten alltid gör) och inte utifrån något annat.

Nu lämnar vi emellertid valet för ett tag. Bröllopsförberedelserna accelererar och huvudet surrar. Och den här gången jobbar den goe liberalen och jag på samma sida och struntar i kryssen. Kul!

5 kommentarer:

tomasrj sa...

Mycket närmare landstinget kan du inte komma.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Nej. Visst är det sjukt?

tomasrj sa...

Jag tror att det är väldigt enkelt: Väljarna har ingen insyn i det "politiska spelet" eller vet vilka kvalitéer olika politiker har. Däremot vet de vilka som "verkar trevliga" och "inger förtroende" och så kryssar de.

Vi upplever det som sjukt, men egentligen kanske det bara är sunt och ett argument för att personkryssandet inte leder politiken framåt.

Sen finns naturligtvis undantag, men i stort tror jag min teori stämmer.

Anonym sa...

jag grååååter varje dag för att jag inte kan va me på bröllopet:( men vi köper nåt fint till er på vår resa så får vi fira lite extra när vi kommit hem.
Best wishes från L o A

Birgitta Axelsson Edström sa...

Inte ska du gråta!!! Njut av värmen och skåla för oss på avstånd! Tack, vänner! :-)