lördag, juni 10, 2006

"Goddag kamrater!"

Så har vi då anledning att hälsa två efterlängtade och omskrivna företeelser välkomna till oss här i sinnevärlden. Den första är sommaren. Den kom igår, lagom till sommarlovet. Tänk att man varje år blir lika överraskad av hur solen kan värma! Min arbetsdag igår avslutades för övrigt med en träff med 13 ryska kvinnor som jobbar inom skolvärlden. Det handlade om samarbete kring energi och miljö mellan svenska och ryska skolor, men eftersom klockan var mycket, damerna ordentligt varma av den svenska sommaren och deras Sverigevistelse hade sina allra sista timmar så kom alla frågor om allt möjligt på en gång. Vi fick bla redogöra för kommunaliseringen av skolan och läroplanens målstyrning samt svara på frågan om vi har problem med suddigummin i den svenska skolan. Alla såna besök är mycket lärorika! Dessutom fick jag möjlighet att använda den enda ryska fras jag nuförtiden är helt säker på, nämligen "Goddag kamrater!". Det kändes gott.

Det var sommaren, ja. Den andra företeelsen är fotbolls-VM. Nu väntar en månad av tv-tittande. Spänningen var stor inför kvällens svenska debutmatch. Halva stan gick omkring med gula tröjor idag när vi i röda partiet delade ut flygblad, och när den goe liberalen (också i gult...!) och jag gick och fikade så var det fullt med blå-gult där också. Jag undrar hur det lät där när slutsignalen gick nu senare på kvällen. Vad som sades hemma där vi satt vid vår egen dumburk lämpar sig inte för publicering. Jag säger inte mer om det.... Nu är det bara att bryta ihop och komma igen. Som sagt.

Så , sommar och fotbolls-VM: Goddag kamrater! Hoppas vi får möjlighet att njuta av er!

1 kommentar:

Anonym sa...

privet pashtet