Jag är stadsmänniska, det är bara att erkänna. Det är
oerhört sällan jag går igång på naturens egna underverk, och det kan jag
faktiskt vara lite ledsen på mig själv över. Man ska aldrig ta naturen för
given, den måste vi vårda och det är lättare att vårda något som man
uppskattar. Visst finns det tillfällen då jag blir riktigt andlös av en vacker
solnedgång här hemma i Sverige och av de häftiga Drakgrottorna i Porto Christo (se nedan) där naturen har skapat ett konstverk som slår det allra mesta, men det är som
sagt sällan jag låter mig påverkas. Jag är bortskämd. Jag är också pinsamt okunnig i såväl flora som
fauna, trots att jag är naturvetare och borde veta bättre. För mig är det
snarare blå blomma, susande träd med löv och gullig kanin när de korrekta
uttrycken är lavendel, asp och hare. På den nivån befinner jag mig. Jag kan
dock se skillnad på en huggorm och en snok. Det där handlar om livsnödvändig
kunskap…
Men det finns annat jag kan gå igång på, som bilar till
exempel. I förra helgen var vi i Åtvidaberg på ÅSSA-museet och där såg jag, hör
och häpna, en vacker Volvo. De hade en P1800 (Helgonets bil för er som minns Roger Moore!) men också en P1900, en nedcabbad
variant med snygga linjer och hög charmfaktor. Volvo är liksom varken direkt
eller indirekt förknippat med skönhet eller charm (Amasonen är väl det
vackraste man har skapat, och då fattar man hur illa det är….), så det var en
äkta raritet som stod där, en av de ca 70 tillverkade exemplaren åren 1956-1957 innan produktionen lades ner eftersom glasfiberkarossen inte höll måttet rent kvalitetsmässigt. Snygg var den i varje fall!!!
Jag önskar jag hade tagit en bild på den!
Veckan före såg jag denna lilla pärla i närheten av Kalmar
Arena (där dam-EM i fotboll spelas just nu) och då hade jag kameran tillhands.J
Vilken fin gammal Saab 99! Den har 43 år på nacken. Vilken
kvalitet! Och så mycket vård och omsorg den måste ha fått! Jag tänker mig
tillbaka till 1974 då min familj köpte en ny bil, den första nya bilen jag
upplevde efter år av begagnade stinkande djungeltrummor och en Peugeot med
galopperande rost. Om man då tänker sig 43 år tillbaka i tiden, så kommer man
fram till 1931. Hur många bilar av den årsmodellen rullade på våra vägar
1974??? J
De var nog lätt räknade. Idag är det inte helt ovanligt att se
60-talare då och då, åtminstone sommartid. Det hände något både med kvalitet och
teknik under de där åren. Vi kan nog kalla det utveckling J
Jag övningskörde alltså med den där vita Lyx-Saaben av 1974 års modell, fyra år nyare än den jag såg i förra veckan. Den har på något sätt
blivit ”hemmabilen” för mig. Den var i familjens ägo till 1985, så visst har
man färdats ett antal mil med den. Det konstiga var, att trots alla
reparationer och elände som den bilen medförde så kändes den alltid ny. Den var
fräsch i elva år! En grej jag minns är tändningsnyckeln. Den såg ut som ett
timglas med extremgetingmidja, så gissa vad som hände med den…. Jo, den gick
av. I tändningslåset. Förstås. Pappa, uppfinningarnas urfader, fixade det där
på sitt vis ett antal gånger. Ett tag fick man starta bilen med en spisknapp.
När den gav upp så fick det bli skiftnyckel. Men fräsch var bilen, en älskad
trilskande liten personlighet med pigg tvålitersmotor med tyvärr ganska god
törst J
Dess efterträdare, en Saab 90 årsmodell 1985 med den mondäna lackfärgen
”dolomitersand” levde upp till sin kulörbeteckning. Rena rama öknen. Trögare än
trög, torr och trist och med charmfaktor noll. Den byttes ganska omgående mot
en pigg Mitsubishi. Jag menar, man vill ju ha en bil som orkar rulla på hjulen
och som kör dit man själv vill, eller hur och inte en gammal trög skördetröska
med sand i motorn? Det ville mina föräldrar också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar