lördag, februari 02, 2013

På hemväg

Nu är vi på väg hem efter ett par riktigt fina dagar i Göteborg. Goe liberalen önskade sig upplevelsen Sverige-Ryssland i bandy-VM, så vi var på Heden och hjälpte till att slå publikrekordet. Utan oss hade det varit två färre på arenan :-) Vi gjorde vad vi kunde för att värma upp stämningen. Vi hejade på varsitt lag och hade olika supporterhalsdukar.... Ja ja, jag ÄR svensk men det betyder också "obotligt solidarisk med dem som har det sämre". Alltså hejade jag på Ryssland med en blå-vit-röd halsduk med texten Россия i vitt.

Liberalen skämdes.... kanske mest medan jag sjöng med i ryska nationalsången, men ni MÅSTE ändå hålla med mig: Den ÄR vackrast av dem alla! Nåja, matchen slutade med svensk seger (7-5) trots att Ryssland tog ledningen med 1-0 nästan direkt och de flesta av de över 5800 i publiken jublade. Det var snyggt att både det ryska och det svenska laget åkte runt och tackade publiken för det fina stödet tyckte jag.


Kvällen avslutades med en liten stund på The Rose and Crown tillsammans med bland andra Rolf Lassgård och Helena af Sandeberg samt Johan Gry... Nåja, tillsammans och tillsammans, de satte sig vid bordet bredvid. Och så kom hela ryska bandylandslaget och ställde sig utanför så att jag kunde RUSA ut och få några ord med dem. De ni! :-) Tyvärr var damen som jag bad om att ta kort på mig och dem lite väl skakig på handen, så de korten funkar inte alls :-( Men här ovan ser ni en del av grabbarna i varje fall.

En stor del av fredagen vek vi åt besök på Röhsska. Intressant, tänkvärt och upprörande, precis som ett museibesök ska vara. Goe liberalen hängde dock upp sig en aning på ett konstverk och grunnar nog fortfarande på vad liberalismen egentligen gjorde när den gjorde sitt intåg i societeten ;-) Allvarligt, vi måste nog börja fundera över vad vår konsumtionshets leder till, såväl för oss och våra medmänniskor som för Moder Jord. Det är något åtminstone jag kommer att bära med mig i de framtida politiska gärningarna, vilka och var det nu blir. Det beror på.....

Nu ser jag att solen skiner i Borås. Det hör till ovanligheterna. Så gott som alla gånger jag har varit här har det regnat, men det är ju roligt att vädret kan komma med överraskningar och bete sig oförutsägbart. Tänk om det ändå vore vanligare i andra sammanhang också.... Åtminstone NÅN gång skulle det vara kul att INTE veta på förhand VAD som sägs av VEM. Kom ihåg det i morgon, dagen efter första melodifestivalsomgången ;-)

Inga kommentarer: