”Min sanning” är titeln på en programserie
som går på TV just nu. Jag har inte sett den förut, men i söndags när jag låg
sjuk hemma i TV-soffan så halkade jag in på ett avsnitt. Gästen var förre
ärkebiskopen KG Hammar. Det är svårt att inte älska den mannen! Han fick frågan
om kyrkan ska vara politisk. Klok som han är så konstaterade han att kyrkan per
definition ÄR politisk, dock inte partipolitisk. Den kristna övertygelsen leder
förstås till politiska ställningstaganden, ibland kontroversiella till sin art,
ibland inte. Det måste självklart vara så att vi människor som har en kristen
tro som är sann kommer att påverkas av den i vardagen, i alla sammanhang där vi
verkar. Något annat skulle vara fullständigt absurt. Men att utifrån ett sådant
faktum komma och säga att Gud är medlem i ett av våra politiska partier, det
blir ju bara löjligt. Gud är större än så. Dessutom är han sanningen själv, och
dit når vi inte fram, inte ens Vänsterpartiet ;-)
En av frågorna på den poster som gick ut som
reklam inför den här kvällen var: ”Är de kyrkliga mer sanningsbenägna än
politiker? ” Den skapar lite problem tycker jag…. De här kategorierna är ju
inte varandra uteslutande. Det är ju inte tvunget att vara antingen eller. I
min hemförsamling finns det gott om politiskt aktiva människor. Det är inte
bara jag, även om jag nog måste erkänna att jag är den enda som är aktiv inom
mitt parti. Där finns flest kristdemokrater förstås, men även andra, och jag
tror att såväl kyrkliga som politiker i det stora hela är som folk är mest. Det
är nog ingen större skillnad. Det SKA vara ett tvärsnitt av befolkningen. Att
det tisslas och tasslas, det gör det i alla miljöer, inte minst i miljöer som i
någon mening kan anses vara ”slutna”. Skandaler i politik och skandaler i kyrkor,
såna har vi hört talas om, många gånger.
En av de första tankarna jag annars får när
jag hör ordet sanning är när Pontius Pilatus ställde den frågan när Jesus
skulle dömas. ”Vad är sanning?” Vad var sant om denna man? Hade han
gjort sig skyldig till något som motiverade dödsstraff, och i så fall, i
relation till vad? Även om han inte hade begått något brottsligt i världslig
betydelse, så kunde man ju tänka sig att han hade utmanat samhället så mycket
med sina idéer att han kunde vara ett farligt hot. Det var det dilemmat Pilatus
ställdes inför. Sanningen kunde för Pilatus alltså vara flera olika saker. Han
löste inte dilemmat. Han tvådde istället sina händer.
Och så gör vi människor också. Vi tvår våra
händer och tror att det är en lösning. Vi tvår våra händer och säger att det
inte är vår sak att avgöra. Vi tvår våra händer och skyller på någon annan, och
hur rena är händerna då?
Politiken är ibland ett ganska smutsigt
spel. Det ska vi inte sticka under stol med. Vi ser inte alltid skogen
för träden. Det utformas taktiker och strategier, inte för att nå politiska och
ideologiska mål, utan för att misskreditera andra eller hinna ett steg före.
Kanske är det till och med så att själva målet är att rasera och söndra
istället för att bygga upp och utveckla. När man hamnar där, för jag tror efter
så många år i politikens tjänst att detta är något som vi alla hamnar i, kanske
inte jämt eller ens varje månad, men NÄR vi gör det DÅ är det dags att stanna
upp och ta sig en titt i spegeln och fråga sig om man står ut med den man ser
där.
Ett uttryck jag INTE gillar är ”OM JAG SKA
VARA ÄRLIG”. Jag försöker att inte använda det. Själva förutsättningen för ens
eget agerande är väl att man ÄR ärlig i det man gör? Om man måste använda
uttrycket i parti och minut så betyder väl det att man är alldeles FÖR van vid
att INTE vara ärlig? Eller att det vanligaste är att man inte säger HELA
sanningen?
Det där med sanning och politiker och
allmänhet…. JO, man har rätt att som allmänhet förvänta sig att folkvalda
håller sig till sanningen. Sedan kan man naturligtvis i speciella fall tänka
sig att det kan finnas anledning att inte säga HELA sanningen på en gång. Det
kan då och då dyka upp sådana tillfällen då förhandlingar är inne i känsliga
skeden, och då tror jag också att det finns en förståelse för att allt inte kan
komma ut med en gång, men det är undantagsfall förstås. Själva vitsen med en
öppen demokrati, med FOLKSTYRE, är ju att processerna ska vara öppna och
tillåta insyn på alla nivåer. Det är ju bland annat därför vi har öppna
nämndsmöten i så hög utsträckning, men antalet åhörare är försvinnande litet.
DET borde vi fundera på anledningen till.
Men åter till frågan: Vad är sanning? Finns
det olika sanningar? Om ja, vem har rätt att bedöma VILKEN av dem som är mer
sanning än de andra? Och VEM avgör vem som har den rätten? Är det alltid så att
den som är störst och starkast har mest rätt och har mest sanning?
Nej, så klart att det inte är, men vi
upplever det nog ofta så. Makten har automatiskt rätt, eller är det så att
makten har rätten att avgöra vad som är sant? Makten tar sig nog den rätten
ganska ofta och den som vågar utmana gör det med en ganska hög risk som insats.
Det lär man sig ganska snabbt, men det bör inte hindra en från att göra det i
alla fall. Det handlar om att vara sann mot sig själv och mot sitt uppdrag, i
politiken som i alla andra sammanhang.
Sanning handlar
i hög grad också om att vara i harmoni med sig själv, med sin egen vilja. Jag
tror att vi människor vänjer oss alltför mycket vid att inte lyssna på den där
magkänslan vi har, den där känslan som egentligen talar om för oss vad som är
rätt och vad som är fel. Vi litar inte riktigt på den, utan relaterar hellre
till annat och riskerar att hamna fel. Där bör vi sträva efter att lära känna
oss själva lite mer, och att lita på oss själva. Vi VET många gånger vad som är
rätt och fel, det talar samvetet om för oss både i förväg och framförallt
efteråt, och vi bör handla därefter. En god tankefråga som ytterligare kan vara
oss till hjälp är ”What would Jesus do?”. Den ger oss möjlighet till ett
hållbart ställningstagande. Det gör oss inte till vandrande sanningar, men det
kan hjälpa oss att tänka och handla lite mer i linje med vad som är rätt, sant
och riktigt.
Och DET, mina vänner här, det gäller oss
alla, oavsett om vi är politiker eller troende eller både och eller ingetdera.
Det är nåt som gäller oss alla människor i ett samhälle där vi är beroende av
varandra och ska leva sida vid sida i hänsyn och respekt. Där kan man inte två
sina händer, utan vi delar ansvaret, allihop, även för sanningen.
TACK!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar