lördag, februari 23, 2013

Lösa lördagstankar

Jag har en skön helg just nu:) Jag lyckades sova hela natten utan hjälp av hostdämpande medicin, för första gången på en vecka, och det blir en annan kvalitet på den sömnen. Hostan har nästan försvunnit och livsandarna har återvänt, till och med så mycket att jag tog mig samman och dammsög hela lägenheten i förmiddags! Liiite duktigt var det i varje fall....

Veckan har annars varit omväxlande. Något jag definitivt har funderat på är hur panelsamtalet som jag deltog i på kvällen den 13 februari hade gestaltat sig med andra medverkande. Det framstår nämligen ganska tydligt att sanningsbegreppet ges olika innebörd av olika människor, inte minst efter den här veckan. Kanske ska man liksom i andra sammanhang vara glad för mångfalden och för att vi är olika vi människor, men när det gäller grundläggande förhållningssätt och värderingar så kan det ställa till problem om man inte utgår från samma grundinställning. Det selektiva lyssnandet är ett exempel på ett sådant problem, och driften att alltid framhålla sin egen förträfflighet hellre än besvara frågor ärligt är ett annat. Hujedamej.

Men det där ska jag inte lägga mer tid på. Det gagnar ingen. Nu ser vi framåt och planerar för positiva förändringar som den här världen behöver istället för gamla surdegar som luktar illa. Det finns mängder av uppgifter att utföra, och medan man funderar på det kan man kolla på längdskid-VM. Det är avkopplande och förutsägbart. Norge tar fem medaljer av sex möjliga.... Tja, man kan väl inte säga annat än Grattis, men lite trist är det ju, så man sänker ambitionsnivån lite och nöjer sig med att Northug INTE vinner. Då har man i alla fall en chans att få rätt, även om den är hysteriskt liten. Lite surt är det ju att tänka på att hade vi skött korten annorlunda 1905 så hade medaljerna varit våra också....

Kanske ska vi driva en sammanslagning inför valet? I dessa tider av diskussioner kring kommun- och länssammanslagningar kan det ju ses som ren logik... Och så får vi både guld och olja ;) Men vad får Norge? Ja, det tål att funderas på. Army of lovers och Björn Ranelid kanske inte räcker i gengäld ;)

Inga kommentarer: