lördag, januari 01, 2011

Vinst i sikte

Ett nytt år med nya möjligheter har just idag inletts. Vi i Vänsterpartiet har all anledning att ta tag i möjligheterna. Visserligen är vi i opposition i riksdagen, vi ingår inte i regeringen och vi har en högerregering som arbetar för att forma ett samhälle som förstorar skillnaderna mellan människor istället för tvärtom. Visst innebär detta svårigheter, men samtidigt är det vi som kan påvisa ett helt annat alternativ. Såväl Socialdemokraterna som Miljöpartiet går i alliansens ledband och på område efter område visar de att de helt enkelt inte vill vara en del av en aktiv opposition.

Vi är alltså det enda vänsteralternativet. Det ger oss möjlighet att synas och inte bara reagera utan också agera. Det rödgröna samarbetet från valrörelsen är ett minne blott. Nu råder nya tider och vi behöver inte bry oss om samarbetspartier som inte vågar föra fram sina egna åsikter och förslag utan har som strategi att enbart reagera på initiativ från högern. Vi skäms inte för vår politik, vi står för den. Vi svänger inte i viktiga frågor som svenskt militärt misslyckande i Afghanistan, kvinnors självklara rättigheter, rätten till välfärd efter behov utan hänsyn till egen plånbok och barns och ungdomars rätt till utbildning som har barns och ungas kunskapsutveckling och framtida möjligheter i fokus istället för vinstintressen. Det är dessa självklarheter som vi ska propagera för. Det är ju så vår politik ser ut, kapitalet i människans tjänst istället för tvärtom.

Jag ser därför ljust på framtiden såväl lokalt som nationellt även om vi har fyra hårda år framför oss. Det är nu dags att vi tar vårt ansvar och utnyttjar vår ställning som det enda vänsteroppositionspartiet på riksplanet. Lokalt råder delvis andra förhållanden. Jag tänker hur som helst inte kompromissa med mitt eget politiska samvete, och jag hoppas att det är fler som har samma ambitioner. Vårt uppdrag som förtroendevalda i ett politiskt parti är nämligen att göra skillnad och vrida samhället åt vänster, skapa mer rättvisa, och motverka korruption och förtryck. När politiska skiljaktigheter och ideologiska konflikter uppstår ska vi stå upp för våra ställningstaganden och i ett sunt debattklimat utnyttja varje chans att föra fram våra åsikter. Jag hoppas att vi i fortsättningen kan hantera olika åsikter på ett respektfullt sätt och inte förfalla till att benämna dem politiskt käbbel.

Ja, nu kamrater är det upp till oss. Ska vi byta regering 2014? Ska vi skapa ett rättvisare Kalmar? 2011 är året då vi på allvar inleder arbetet. Kavla upp ärmarna, vässa pennorna och bered er på strid. Den här gången ska vi vinna, med en tydlig, skarp och orädd Vänster!

3 kommentarer:

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Jag håller med dig i vad du säger, åtminstone fram tills att du säger att du ser ljust på framtiden nationellt.

Jag är övertygad om att det måste till mycket mer självrannsakan över alla fel som har gjorts och begåtts under allt för många år i Vänsterpartiet för att komma i närheten av att föra en politik som fler attraheras av och vill rösta på. När sossarna verkar dra sig åt höger så finns det en gigantiskt stor yta på vänsterkanten för Vänsterpartiet att ta över och få röster från.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Det är precis så jag menar! Vi har stora möjligheter att ta tillvara nu, och vi måste hantera dem klokt. Det är bara framtiden vi kan påverka, så gamla misstag ska vi inte gräva ned oss i men däremot se till att inte upprepa. Vi har fyra hårda år framöver, men därefter tror jag på en bättre framtid :-)

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Jag hoppas verkligen att det blir bättre framöver även om jag känner mig skeptisk men jag ska göra vad jag kan för att övertyga mig själv om att inte var det och övertyga omvärlden om att inte heller vara det :)