tisdag, januari 01, 2008

Gott Nytt År!

Jag måste passa på att önska alla vänner som läser den här bloggen
ETT RIKTIGT GOTT NYTT 2008.
Ta vara på tiden, förgyll varje ögonblick och tänk på att den som mår sämst av att du själv är arg och besviken är du själv. Njut av livet så mycket du kan istället och ta vara på dagens små guldkorn även om det kan vara hårt ibland!

Så här dagen efter nyårsafton finns det en sak som jag har bestämt mig för. Jag tänker propagera för ett totalförbud när det gäller sambandet fyrverkerier och privatpersoner. Låt någon som verkligen kan göra ett fyrverkeri som så många som möjligt kan titta på i varje tätort, men sluta upp med att sälja dessa farliga vapen till vem som helst. Ända sedan julafton har man hört smällar i granntrakten, och igår kväll brann ett förrådshus på vår granntomt ner till grunden, troligtvis pga misstag med raketer. Vid sjutiden fick goe liberalen och jag larma brandkåren då lågorna slog ut från gaveln, och sen kunde vi från första parkett via vårt köksfönster se på medan elden slukade hela huset. Eftersläckningen pågick till ca kl 0200. Man blir så trött. Och sen är det de vanliga rapporterna som lämnas ovanpå allt detta om bortsprängda fingrar och ögon, förstörda ansikten och brännskador samt nerbrunna byggnader runt om i landet. Hur länge ska vi stå ut med det här?

Ja, jag vet. Vän av frihet säger säkert att individen måste få välja själv vad han/hon vill göra, skjuta raketer eller inte. Jag svarar: Tydligen kan vi inte låta folk göra det. Misslyckandena och misstagen är alltför många. Jag hoppas att nyåret 2008/2009 ger oss ett bättre och säkrare firande. Förbjud försäljning och förbjud användning!

Mina tankar går också till Kenya. Från staden Kisumu rapporteras om rader av dödade människor längs vägarna som en följd av oroligheterna efter valet. Jag var i Kisumu under hösten 2003. Det här känns inte bra. Jag ber för frid och lugn i Kenya och för att demokratin utvecklas. I själva verket är de båda böneämnena ömsesidigt beroende.

ETT GOTT NYTT ÅR I ALLA LAND,
ETT GOTT NYTT ÅR I JESU NAMN...

1 kommentar:

Mats sa...

Håller helt med om fyrverkeriförbud. Om privatpersoner ska få köpa fyrverkeripjäser så ska de ha tillstånd. Det är rena anarkin i fyrverkerivärlden som det är nu.

Håller med om Kenya också, har ett par vänner från Kisumo.
Lika övertygad är jag om att det är ett kvalificerat valfusk i Kenya.