onsdag, december 20, 2006

Bryr vi oss?

Julklappar inköpta, kakor bakade, nya julduken färdigsydd, goe liberalen har köpt julskinka samt gjort köttbullar, årets sista protokoll är justerade... Snart kommer julhelgen. Hoppas jag.... Tomtarna ska upp ur sina lådor först och resten av maten inhandlas.

Ärligt talat, julstressen står mig upp i halsen. Idag skulle jag ha lite musik under arbetet och satte i "Do they know it's Christmas?" i CD-spelaren. Texten slog mig som en knytnäve i mellangärdet. Fy sjutton vilken orättvis värld vi lever i, och de orättvisorna har jag stor del i. Vad har jag gjort för att utjämna dem? Jodå, politiskt, men praktiskt? Alldeles för lite. Medan vi ojar oss över att det inte blir en vit jul eller över att vi bara hinner baka tre sorters kakor svälter barn på andra håll i världen. Bryr vi oss? Verkligen? Och om vi bryr oss, bryr vi oss om rätt saker?

Inga kommentarer: