Att åka tåg i detta avlånga land är
ett äventyr, det är en sanning. Ikväll befinner jag mig på resa
mellan Kalmar och Västerås. Alla tåg Kalmar-Alvesta är inställda
just denna helg, mellan kl 22.40 igår torsdag till kl 04.00 på
måndag. Alltså är man hänvisad till att åka med Kustpilen via
Hultsfred och Linköping om man ska ta sig norrut och inte vill
skumpa på en ersättningsbuss mellan Kalmar och Alvesta som tar 2
timmar och 20 minuter istället för tågets ordinarie 1 timme och 10
minuter och dessutom åka FÖRE ordinarie avgångstid. Undantaget är
i morgon lördag. Då går det inte att åka vid 07.07 utan efter kl
08. Det blir en försening på över tre timmar. Då kommer jag
alldeles för sent till Västerås där jag ska vara med på
Vänsterpartiets Kola-dagar. Således blev det redan från början en
förändring i planerna. Avresa fredag istället för lördag vilket
betyder en extra natt på hotell i Västerås. Till saken hör att
det är vår femåriga bröllopsdag idag. Det känns lite visset att
åka iväg just på den dagen, men det överlever vi. Livet har 364
andra dagar som året som man kan njuta av tillsammans.
Kustpilen är behaglig att åka med,
men det går sakta. De 23 milen tar över tre timmar med dieseltåget
men komforten kan man inte klaga på. Det är vackra omgivningar
också, och dem kan man njuta av så länge det är ljust ute. Det
var det idag ungefär 2/3 av resan. Förseningen var ett antal
minuter, precis så många att jag inte hann springa till Pressbyrån
och handla lite fika till resten av resan från Linköping. Enligt
informationen på Kustpilen skulle tåget mot Västerås avgå från
spår 3. Jag sprang dit. Där stod det inget om nåt tåg till
Västerås.
Konstigt, Jag tog väskorna igen och
sprang upp till väntsalen. Där stod det på skärmen ovanför den
stängda biljettförsäljningen att mitt tåg till Västerås var
INSTÄLLT. Det var allt. INSTÄLLT. Vid en snabb koll kunde jag
konstatera att det var det sista tåget för dagen. Jag såg framför
mig en natt på ett av Linköpings lågprishotell medan ett hotellrum
i Västerås skulle stå oanvänt och bara kosta pengar. Nåväl, jag
stod ju inne i väntsalen och det var förutsättningen för att jag
skulle höra rösten i den raspiga högtalaren säga att ”resenärer
som skulle åka med tåget till Katrineholm, Sala och Västerås
hänvisas till X2000 mot Norrköping som nu kommer in på spår 2”.
Sålunda sprang jag genom trappsystemet igen för att kasta mig in på
tåget som höll på att rulla in. Personalen på detta tåg hade
ingen aaaaning om de frågor jag och de andra som också skulle
vidare genom Sörmland ställde. Skulle vi åka med det här tåget
om man skulle till Katrineholm? Finns det anslutning i Norrköping?
Får vi åka med våra biljetter? Hur som helst, vi steg på. Det
blev ståplats i bistron, en bistro som inte hade en enda smörgås
eller matbit som inte innehöll döda djur i någon form. Det var
ingen dröm för en vid det här laget ganska hungrig och lite
frågande vegetarian, men tåget tog oss till Norrköping och där
stod det anslutande tåget mot Västerås och väntade, dock med
sådan knapp tidsmarginal att det inte gick att springa till
Pressbyrån där heller. Det får bli en nattmacka på hotellet.
Hoppas de har ost på såna och inte bara bitar av bakdelen på en
gris.
Nå nå, jag har några frågor till
SJ:
- Varför sprider ni inte informationen om förändringarna i tågtrafiken till de anställda som kan tänkas få frågorna, dvs de som jobbar på de berörda tågen?
- Varför kan ni inte ha skriftlig information på de skärmar där avgångar och ankomster står? Ordet INSTÄLLT räcker liksom inte när man står vid en obemannad och stängd försäljningsdisk och de enda som är i synlig tjänst är folket som jobbar i Pressbyrån eller på järnvägsrestaurangen. Hade man inte varit inomhus hade all information gått en förbi. Tänker ni överhuvudtaget på människor med funktionshinder i form av nedsatt hörsel?
- Hur hade ni tänkt att en person som har problem att ta sig fram, kanske hänvisad till kryckor eller rollator, skulle hinna springa till ett ersättningståg som avgick FÖRE den avgångstid som var angiven för det rätta tåget?
- Hur kan det komma sig att man kan köpa biljett i biljettautomaten till ett tåg som är inställt? Det hände en grabb i Linköping. Han köpte biljett till Katrineholm med avgångstid 20.04 när det på skärmen stod INSTÄLLT. Är det inte lite märkligt? I denna datoriserade värld ska väl samkörning vara möjligt, eller hur?
- Måste man i fortsättningen komma 45 minuter före avgång för att vara säker på att hinna med ersättningsbuss eller ersättningståg? Det är snudd på värre än flyget...
Ja, det finns många frågor. Snart är
jag dock framme i Västerås. Det är ungefär 1 timme och 20 minuter
dit. Då ska jag fixa fram en macka och fira att jag har klarat av
dagens äventyr. Nästa gång är det medhavd matsäck som gäller,
liggunderlag och sovsäck samt ett rejält gott humör. Eller som en
medresenär som ska av i Eskilstuna sa: Nästa gång tar jag
mopeden. Den går ju i alla fall.
8 kommentarer:
Ett viktigt skäl till strulet är fragmentiseringen av tågtrafiken. Trafikverket har hand om banorna, trafikledningoch informationen på tavlorna. SJ är en operatör jämställd alla andra operatörer och kan inte bestämma vad som ska stå på informationstavlorna eller ropas ut i högtalarna. Trafiken på sträckan Kalmar - Linköping körs av Veolia. Vem som skulle köra set inställda tåget vet jag inte, men så mycket känner jag till att SJ får skäll för det mesta av krånglet i tågtrafiken trots att företaget ganska ofta är oskyldigt. Alla som utan att säker veta orsaken till en försening eller vad det kan vara klagar på SJ kanske ska vara medvetna om att man därmed kan hjälpa till att bereda väg för en privatisering.
Glömde: Stationshusen - om de inte är sålda till någon annan - ägs av Jernhusen, som är ett fristående bolag, så SJ har inget inflytande där heller.. :)
SJ blev av med helhetsansvaret för tågtrafiken för nästan 20 år sedan. Det skulle bli så mycket bättre med en mångfald aktörer nämligen... :)
TG
Javisst, ett stort problem är den osannolika uppdelningen mellan otaliga operatörer och bolag. Den här gången var det dock ett SJ-tåg som var inställt, så det måste vara SJs ansvar att informera sina egna passagerare. Det gjordes inte.
Det får inte vara så att de resande kommer i kläm, men vem skulle annars göra det när den här totala förvirringen om olika ansvar för olika delar av resan råder?
Vi får inte blunda för problemen. Gör vi det låter vi tågtrafiken gå i graven. Man åker inte tåg av nostalgiska skäl, man åker för att det är miljövänligt men det måste vara driftsäkert så att man vet att man kommer fram enkelt och säkert åtminstone de flesta gångerna man åker. Så är det ju inte, och det gäller oavsett operatatör.
Instämmer! SJ:s uppträdande är inte alltid föredömligt och när de gör fel eller uppträder nonchalant mot kunderna ska det påpekas.
Det som är viktigt att poängtera är att SJ får klä skott för systemfel och misstag som andra begår där SJ inte ens är inblandat. När kritiserades t.ex. Veolia senast för försenade Öresundståg.
I det aktuella fallet med det inställda tåget är det SJ som är operatören, men informationskanalen - skyltar och högtalaranläggning - till passagerarna på plats tillhör och kontrolleras av Trafikverket. SJ har ingen personal i Linköping som kan gå ut på perrongen och meddela läget. Anledningen till det inställda tåget kan t.o.m. vara att Trafikverket inte lät det komma fram till Linköping.
Det ankommande tåget från Kalmar tillhör och körs av Veolia och personalen där har inget intresse av att hjälpa SJ med information till passagerarna.
Tågtrafiken i Sverige är avreglerad med en mängd aktörer och präglas av ett fragmenterat ansvar där det saknas en strategi för hur trafiken ska fungera. Men i folks medvetande är all tågtrafik, efter 20 år av avreglering, fortfarande synonymt med SJ.
Kritiken måste riktas mot den skyldige i varje enskilt fall och inte mot en "syndabock" som får klä skott för allt negativt.
Att i tid och otid kritisera SJ för problemen inom järnvägstrafiken gynnar antagligen bara de krafter som vill sälja ut all gemensam egendom.
:)
/T
En annan viktig faktor är att alla som genom sitt röstande i olika val banade väg för avregleringen av järnvägstrafiken också blir medvetna om att man samtidigt sa ja till ett fragmenterat ansvar för passagerarna där varje operatör enbart svarar för sin del och ibland inte heller ges möjlighet att ta sitt ansvar.
I den nyliberala världen får ju var och en ta hand om sig själv så gott det går.
Men priserna blir ju lägre och vi får mycket att välja på och det är väl bra, eller hur...
/T
Priserna blir inte lägre och inte får vi mer att välja på heller.... så idén är inte bra alls :-(
Ironi, min sköna, ironi :)
/T
Skönt att höra :-)
Skicka en kommentar