söndag, januari 31, 2010

Kung Bore regerar!

Jag älskar snö! Med den åsikten är man alltid populär. Inte. Det är liksom inte normalt att tycka om snö och kyla. OK, då är jag onormal. Jag kan stå ut med det. Det förtar inte känslan av skönhet i det vita landskapet. Att ens egna kropp ändå inte fattar det riktigt fullt ut är lite jobbigare. Fula köldblåsor i ansiktet är inte speciellt njutbara eller estetiskt tilltalande, men de går ju över så småningom.

Igår var det träningsmatch på Fredriksskans konstgräs, Kalmars stolthet KFF mot nykomlingarna och tvåfaldiga svenska mästarna ÅFF (resultatet var tydligen rättvist, 3-1). Jag var INTE där utan kom när slutsignalen hade gått. Jag står inte vid fotbollsplan vid strandkanten i minus tio grader och snålblåst. Där går till och med min gräns. Istället valde jag ett simpass i simhallen och anlände lagom till Skansen när horderna av fotbollsfans vällde ut i en närapå oidentifierbar svart massa. Mössor, termobrallor, tjocka jackor och lite röd-vitt och ännu mindre blå-vitt gav intrycket av svarta Michelin-gubbar i manifestation mot kylan. Goe liberalen fanns förstås med i publiken, lätt förklädd i lika mycket svart som de andra. Jag som är van vid demontrationer och manifestationer saknade banderollerna och skyltarna. Speciellt en skylt saknade jag: "FOTBOLL ÄR BÄST PÅ VINTERN". Den kan nämligen visa sig vara återanvändningsbar. Med tanke på hur de allsvenska arenorna ser ut nu, nästan bara en månad före premiären, så kommer den med högsta sannolikhet att vara aktuell i början på mars. Men det är klart att vädret fogar sig efter allsvenska startdatum. Nåt annat vore väl en smärre skandal, Kung Bore?

Inga kommentarer: