fredag, maj 19, 2006

"Skandalen igår"?

Jag har fått flera kommentarer och frågor idag. En del har följande innebörd gemensamt: "Vems ansvar är skandalen igår?"

Skandal? Vad är det som har hänt? Har jag slarvat så att någon har skadat sig? Har någon mist jobbet pga nåt jag har missat att göra? Har jag eller någon i min närhet förskingrat pengar? Eller, hemska tanke, har någon mist livet?

Nej. Man fick avbryta en fotbollsmatch igår pga en regnsjuk plan på Fredriksskans. Det är skandalen. En cupmatch mot AIK inför 1500 åskådare bröts efter första halvlek. Regnet öste ner.

Ingen match har tidigare ställts in på Fredriksskans av det skälet. Planen, oavsett vad man tycker om arenan i övrigt, är en av landets bäst dränerade. Skillnaden detta år är dels en vargavinter av sällan skådat slag vilken har slagit hårt mot grästillväxten, dels en vinterturnering (Royal League) som tvingade fram åtgärder utöver det vanliga. Kommunen och våra anställda slog knut på sig för att vårt lag skulle kunna spela på hemmaplan. Bland annat lades 80 ton sand på planen för att vi skulle kunna sitta på läktarna och heja fram våra hjältar medan urinvägsinfektionerna hade glansdagar.

Vi på kultur och fritid har gjort vårt allra bästa för att ge fotbollen de allra bästa möjligheterna. Vi tänker också fortsätta att göra vårt allra bästa. Det kan alla vara övertygade om. Oavsett "skandaler".

Sist några alldeles egna tankar. Jag stödjer elitfotbollen, men det finns gränser för vad som är möjligt att göra. Fotboll på vintern i Skandinavien är lika dumt som att åka slalom här vid midsommar. Jag vet att Royal League handlar om att ge våra elitspelare matchtid utanför säsongen för att de ska kunna stå sig i internationell konkurrens. Det är gott. Jag sänder bara en stilla undran: Tänker Brasilien likadant när det gäller att ge brasilianska längdskidåkare möjlighet att träna och tävla på samma villkor som norrmännen?

Inga kommentarer: