måndag, maj 29, 2006

Fullmäktige igen

Idag är det dags igen för månadens höjdpunkt, kommunfullmäktiges sammanträde. Kvällen bjuder på redovisning av välfärdsbokslut, interpellationer, frågor och andra ärenden som exempelvis drogpolitiskt program, avsiktsförklaring kring Arenaprojektet och övertagande av Kalmar flygplats. Vi ska också avgöra om det ska köpas ny mobilkran till hamnen. Listan är lång och som synes variationsrik. Jag måste alltså erkänna en sak: Frågan om mobilkranen är jag inte insatt i för fem öre. Det är lika bra att säga det. I den frågan röstar jag som majoriteten och så litar jag förstås på att hamndirektionen och proffsen som jobbar vid hamnen har klart för sig att man behöver den där kranen. Det framgår med all tydlighet att man tycker det.

Apropå kran, min egen (den där som sitter i mitten av ansiktet) har börjat droppa. Antingen är det allergi eller så är jag förkyld. Vet inte vilket än, men besvärande är det. Hur som helst får den väl hänga med ett tag till antar jag. Den är inte lika lätt att fatta beslut om som dess namne i Kalmar hamn. Den lyder i alla fall inte, hur mycket beslut jag än fattar i god demokratisk ordning.

Nåväl. Snart är det dags att cykla iväg till Brofästet. Jag trotsade vädret och tog sandaler trots kylan. Tänk om fullmäktige håller på till sena kvällen! Gissa om liberalen kommer att skrika när jag kryper ner med mina iskalla och regnblöta fossingar under täcket.... Men sånt får man ta. Det är nämligen fördelningspolitik i praktiken. Värmen ska man dela med sig av till den som inte har, precis som jag kommer att göra med kylan;-). Och go som han är så kommer han att förstå det.

1 kommentar:

Pierre Edström sa...

Får väl ta på mig raggsockor för säkerhets skull. Annars trodde jag att fullmäktigedebatterna värmde. Men det förstås...du kanske mest har det hett om öronen där :-P